נכסים דיגיטליים: כמו השקעה בנדל”ן אבל בלי משכנתה ופחות סיכונים

נכסים דיגיטליים

העשירים תחילה משקיעים את הכסף שלהם ורק אז מבזבזים את מה שנותר להם. העניים קודם מבזבזים את הכסף שלהם ורק אחר כך משקיעים את מה שנותר. מתוך הספר: ” אַבָּא עָשִׁיר אַבָּא עָנִי” מאת:  רוברט קיוסאקי.

במאה העשרים עשירי העולם בנו את עצמם ואת האימפריות שלהם על בסיס השקעות חכמות בנכסים נדל”נייים. הם רכשו דירות, משרדים, בניינים, קניונים ובתים, השביחו אותם, השכירו אותם או מכרו אותם במחיר גבוה מזה שקנו וכך התעשרו.

אבל זה היה אז, במילניום הקודם. היום, בעידן האינטרנט, יש דור חדש של עשירים, דור שהתעשר תודות להשקעה בנכסים דיגיטליים. כמו נכסי נדל”ן גם נכסים דיגיטליים יכולים להניב הרבה מאוד כסף, אך בניגוד להשקעות נדל”ניות השקעה בנכסים דיגיטליים אינה כרוכה בהוצאות גדולות, אין צורך בשבירת תוכניות חיסכון, נטילת משכנתא או בהשתעבדות של שנים לבנקים. כל מה שצריך זה רצון טוב, מוטיבציה ללמוד ולרכוש כלים חדשים ולפנות קצת זמן כדי לבנות נכס דיגיטלי מניב.

מה הם נכסים דיגיטליים? ולמה זו האופנה עכשיו?

הפנסיות שלנו מושקעות אצל טייקונים שמקבלים “תספורות” מהבנקים בכל פעם שהם מתקשים להחזיר חובות-עתק וכך הפנסיות שלנו מצטמצמות, מחירי שוק הנדל”ן בישראל אמנם נמצאים במגמת עלייה בעשורים האחרונים, אבל נראה שמגפת הקורונה הולכת לזעזע את הענף הזה, שוק ההון הוא אפיק השקעה שאיבד מן הקסם שלו כבר במשבר הסאב-פריים ב-2008 – אז למה לא להשקיע בבניית נכסים דיגיטליים בעצם? זו האופנה עכשיו ולא בכדי.

נכסים דיגיטליים זה שם כולל ל:

  • אתרי אינטרנט שעברו תהליך קידום אתרים
  • בלוגים
  • חנויות מקוונות
  • ערוצי יוטיוב
  • אפליקציות
  • קבוצת פייסבוק או עמודי פייסבוק/אינסטגרם עם שפע של חברים ועוקבים

הבנתם את הרעיון, לא?

כל אחד מהם הוא נכס דיגיטלי בעל ערך. נכס שאפשר להשקיע בו ולקבל ממנו תשואה.

יש יותר מסיבה אחת להשקיע בפיתוח נכסים דיגיטליים

השקעה בנכסים דיגיטליים טומנת בחובה לא מעט יתרונות, למשל:

  • נכסים דיגיטליים המנוהלים נכון מבטיחים החזר מצוין על ההשקעה (ROI) – השקעה נמוכה ותשואה גבוהה.
  • אין צורך להיות מיליונרים כדי ליהנות מתשואה יפה. ההשקעה הכספית בנכס דיגיטלי היא די זניחה במיוחד בהשוואה לאפיקי השקעה אחרים כמו נדל”ן, ניירות ערך וכו’.
  • ניתן לנהל ולתחזק נכסים דיגיטליים מכל מקום ובכל זמן, גם כאשר אתם בחופשה וגם כאשר אתם בבית. אפשר לנהל את הנכס הדיגיטלי בשעות היום או בשעות הקטנות של הלילה – כי אתם “בעלי הבית” של הנכס הדיגיטלי!
  • הערך של נכסים דיגיטליים עולה עם הזמן.
  • נכסים דיגיטליים ניתן לנהל באופן עצמאי ואפשר רק להשקיע בהם ולהעביר את עבודת הניהול לחברות המתמחות בניהול נכסים דיגיטליים. כך או כך, הנכס נמצא בבעלותכם.

שאלת מיליון הדולר: איך הופכים נכסים דיגיטליים למכונת כסף?

אז הבנו מהם נכסים דיגיטליים. גם ראינו שיש יותר מסוג אחד של נכס דיגיטלי וסקרנו גם חלק גדול מהיתרונות שטמונים בבעלות של נכס דיגיטלי. עכשיו אנחנו מגיעים בעצם לשאלת השאלות – איך מתרגמים נכס דיגיטלי לשטרות של כסף?

התשובה לזה תלויה בסוג הנכס שברצונכם להשקיע ולטפח.

איך עושים כסף מאתרי אינטרנט, בלוגים וחנויות מקוונות?

כדי להניב תשואה מנכסים דיגיטליים כמו אתרי אינטרנט, בלוגים או חנויות מסחר אלקטרוניות צריך אתר מצליח. לשם כך יש:

  • לבחור נישה או תחום לנכס הדיגיטלי ולהתרכז בהם
  • לבנות אתר/בלוג/חנות ולעצב אותם
  • לכתוב תוכן מעניין
  • לקדם את האתר/הבלוג/החנות בגוגל כדי לחשוף את הנכס הדיגיטלי לכמה שיותר לקוחות פוטנציאליים ולהגדיל את התנועה אל הנכס
  • לקדם את הנכס הדיגיטלי גם ברשתות חברתיות, בערוץ יוטיוב, בקמפיינים פרסומיים ועוד

מרגע שיש תנועה ערה שמגיעה אל הנכס הדיגיטלי ניתן להתחיל לחשוב על מודלים עסקיים:

  • אפשר למכור שירותים/מוצרים שלכם בנכס הדיגיטלי
  • ניתן להרוויח ממודעות פרסום בנכס הדיגיטלי, למשל דרך גוגל אדסנס
  • אפשר לקחת חלק בתוכניות שיווק שותפים מסודרות ולהרוויח מהן
  • אפשר להשכיר את הנכס הדיגיטלי ולגבות דמי שכירות
  • אפשר למכור את הנכס הדיגיטלי

 

איך עושים כסף מערוץ יוטיוב?

ערוץ יוטיוב משלכם יכול אף הוא להיות מנוע כלכלי ליצירת הכנסה. לשם כך:

  • יש לפתוח ערוץ יוטיוב משלכם בנישה מסוימת
  • להכין סרטונים ש”ישברו את האינטרנט” ויהפכו לוויראליים
  • לקדם את הערוץ ביוטיוב ממש כמו בקידום אתרים קלאסי (SEO) וכן על ידי בניית קמפיינים ביוטיוב ובערוצי פרסום אחרים
  • להגדיל את כמות הצפיות, הלייקים, השיתופים, ההטמעות וזמן הצפייה בערוץ בפרט וביוטיוב בכלל

כעת משיש תנועה רבה של גולשים המגיעים אל הנכס הדיגיטלי ניתן להתחיל לחשוב על מודלים עסקיים:

  • אפשר לפרסם/לסקור מוצרים של חברות/מותגים בערוץ שלכם ולהרוויח מזה כסף
  • אפשר לקחת חלק בתוכניות שיווק שותפים של יוטיוב ולקדם מוצרים/שירותים של מותגים אחרים ולקבל על זה כסף או לקחת חלק בתוכניות שיתופים עצמאיות אחרות
  • ניתן למכור את מוצרים או השירותים שלכם בערוץ היוטיוב

PewDiePie זה ערוץ יוטיוב של בחור שוודי העונה לשם פליקס ארוויד אולף שלברג (אם הצלחתם לבטא את השם שלו נכון מבלי לשבור את השיניים, מבחינתי כבר הרווחתם). הוא החל להפעיל אותו כשהוא בן 24 לערך כאשר סרטוניו התמקדו בהתנסות בשלל סרטוני משחק. הוא התחיל את הפעילות שלו ב-2013 והערוץ שלו נחשב לערוץ יוטיוב הפרטי בעל מספר המנויים הגדול ביותר בעולם. יש לו 4.3 מיליארדי צפיות, וההכנסה השנתית שלו נאמדת בין 2.2 מיליון דולר לבין 18 מיליון דולרים. וכל זה מערוץ היוטיוב שלו.

איך עושים כסף מהרשתות החברתיות?

גם עמודים או קבוצות פייסבוק או אינסטגרם הם נכסים דיגיטליים וגם אותם ניתן למנף לצורך הכנסה. לשם כך:

  • יש לפתוח עמוד אינסטגרם או קבוצה/עמוד פייסבוק
  • ליצור תוכן מעניין, סוחף וויראלי שיוצר באזזז
  • יש לקדם את העמוד/הקבוצה ברשתות החברתיות על ידי יצירת קמפיינים פרסומיים במערכות הפרסום של פייסבוק או אינסטגרם

מרגע שצוברים הרבה לייקים, עוקבים, מעורבויות ופעילות בעמוד או הקבוצה של הנכס הדיגיטלי אפשר להתחיל לבחור את המודל העסקי הרצוי:

  • אפשר למכור מוצרים/שירותים משלכם
  • ניתן לקדם מוצרים/שירותים של מותגים אחרים ולהרוויח מזה כסף – כלומר להפוך ל”משפיענים” שמותגים פונים אליהם כדי שתקדמו את המוצרים שלהם
  • אפשר לסקור מוצרים/שירותים
  • אפשר לקחת חלק בתוכניות שיווק שותפים ייעודיות לרשתות החברתיות ולהרוויח מזה כסף
  • ואפשר אפילו לעשות כסף ממכירת תמונות באינסטגרם

הכירו את צ’רלי ווטסון. יש לה בלוג וגם יותר מ-61,000 עוקבים באינסטגרם. היא משפיענית בתחום הריצה והספורט והיא מספרת שמרגע שהיה לה מספיק עוקבים, מותגים התחילו לחזר אחריה על מנת שתחשוף את המוצרים שלה בעמוד האינסטגרם שלה, ובתמורה היא מרוויחה כסף מהמותגים שהיא מפרסמת.

איך עושים כסף מאפליקציות?

אפליקציה יכולה להיות גם מנוע כלכלי מניב מאוד.

איך עושים כסף מאפליקציה?

 מיד נראה:

  • פתחו אפליקציה שימושית, כיפית או מעניינת – זה לא עניין פשוט או זול, זה דורש רעיון טוב והשקעה של כסף
  • העלו את האפליקציה לחנות האפליקציות של גוגל ושל אפל
  • קדמו את האפליקציה בחנויות האפליקציות (ASO) ובמנוע החיפוש (SEO) על מנת לחשוף את האפליקציה לכמה שיותר גולשים וכדי להגדיל את כמות ההורדות של האפליקציה

כעת שיש לא מעט הורדות לאפליקציה והרבה משתמשים בה ניתן לבחור מודל עסקי או לשלב בין כמה מודלים:

  • אפשר לעשות כסף מרכישות בתוך האפליקציות In-App. למשל כדי לעבור לשלב מתקדם או כדי לרכוש כלים מיוחדים באפליקציית משחק על השחקן לשלם
  • ניתן לפרסם באפליקציה פרסומות של מותגים ולקבל כסף על הקלקות, על לידים או על פעולות – זאת עושים דרך תוכניות שיווק שותפים עצמאיות או דרך תוכנית הפרסום של גוגל לאפליקציות AdMob.
  • אפשר להרוויח ממכירת ‘תוכן נוסף’ בתוך אפליקציה, תוכן שהוא בתשלום
  • אפשרת לגבות כסף ממנויים לאפליקציה

לגור בדירת פאר, ממש כמו מיליונר: אקזיטים במיליונים ממכירת נכסים דיגיטליים

נכסים דיגיטליים מושקעים יכולים להניב עבורנו הכנסה שוטפת. אבל אם הם ממש מצליחים אקזיטים במיליוני דולרים בהחלט אפשריים. והרי מי מאיתנו לא חולם על דירת פאר? על חיים נוחים במגדלי יוקרה? ועל שגרת טיסות ליעדים אקזוטיים בעולם במחלקה ראשונה?

נכסים דיגיטליים מנצחים יכולים להפוך לאקזיט שיניב מיליוני דולרים ויאפשרו לכם לצאת לפנסיה מוקדמת, ממש ממש מוקדמת.

לא מאמינים?

הנה, תראו את סקוט דהלונג. חברת Zealot Network  רכשה את האתר שלו, שדומה מאוד ל-Buzzfeed בלא פחות מ-100 מיליון דולרים!.

לא היו לסקוט עובדים, הוא עבד לבד, הוא לא חיפש משקיעים, הוא השקיע באתר שלו בעצמו ובזכות ההשקעה הפך למיליונר בגיל צעיר. את האתר הוא פתח בשנת 2013 ובשנת 2015, תוך שנתיים – התעשר.

דוגמה נוספת לאקזיט מוצלח הוא אתר Wirecutter של בריאן לאם, אותו השיק בשנת 2011. אתר זה סוקר גאדג’טים וממליץ על טכנולוגיות מעניינות. בשנת 2016 לאם עשה אקזיט של 30 מיליון דולרים, כאשר נרכש על ידי לא אחרת מה-New York Times Company.

עם נכסים דיגיטליים השמיים הם הגבול. אפשר באמצעותם לייצר הכנסה שוטפת נהדרת ואם הם ממש מוצלחים אפשר גם לעשות אקזיטים במיליוני דולרים. ככל שתשקיעו יותר כך תגדילו את סיכויי ההצלחה של הנכס הדיגיטלי שלכם.

אז מה היה לנו פה?

אולי תרצה לקרוא גם על:

לוגו אלי סאסי

בחרו את השירות הרצוי
והתחילו במסע...