לוגו אלי סאסי

מה זה הפניות 301 ומתי נשתמש בהם?

תוכן עניינים

כל מקדמי האתרים מדברים על זה, כולם אומרים שזה חשוב, וכולם אומרים שזה לא יפגע בקידום. הכירו את המושג החדש בתחום קידום אתרים – הפניות 301. הפניות שאתם ממש חייבים להכיר. בלעדיהן, בלי היכרות עם המושג החדש, תהליכי הקידום האורגני ייפגעו משמעותית, בצורה ניכרת. אז מה זה בעצם הפניות 301? מתי נשתמש בהם? והאם זה פוגע בקידום? אלי סאסי עם התשובות.

מה זה הפניות 301 – מה זה בעצם אומר?

הפניות 301 הינם הפניות HTML שמציינות לדפדפן על כתובת URL שעברה שינוי או הפניה מחדש. הפניית 301 מציינות גם למנועי החיפוש על כתובת שהשתנה, הועברה, או הופנתה מחדש לצמיתות. במילים אחרות, מדובר על בקשה לניתוב מחדש של כתובת ישנה למקור חדש, מעודכן, ורלוונטי.

הפניות 301 יכולות להפנות לכתובת עמוד חדש, דף נחיתה, ואף דומיין חדש של המותג, אין חוקים. הפניות 301 נכתבות בשפת HTML ומתורגמות לדפדפן ולמנועי החיפוש כבקשה לניתוב מחדש. כאשר מנועי החיפוש נתקלים בהפניה זו לראשונה, תחת כתובות URL ישנות, האלגוריתם יאנדקס ויעדכן את הרשומות בכתובת החדשה במקום בכתובת הישנה. כמו כן, במנועי החיפוש והאלגוריתם, הכתובת החדשה תירש ותקבל את כל הכוח של הכתובת הישנה. כלומר, אין פגיעה בקידום האורגני. אם זאת, ייתכנו תופעות לוואי: המיקום של הדף ישתנה ובסופו של דבר יוחזר למקומו הטבעי.

הפניות 301 – באילו מקרים נשתמש בהם?

הפניות 301 נועדו לספר לדפדפן ולמנועי החיפוש על שינוי וניתוב מחדש של כתובת ישנה, קיימת. ועדיין, הרבה מאוד בעלי אתרים אינם מבינים כיצד להשתמש ומתי הכי כדאי. בואו נעשה סדר. באילו מקרים נשתמש בהפניות 301? מתי נצטרך באמת להשתמש בהן? הנה כמה תרחישים:

  1. החלפת כתובת אתר – מסיבות כאלה ואחרות, מותגים ובעלי אתרים מחליפים את הדומיין. במקרים כאלה, הפניות 301 יהיו הצעד הטוב ביותר להפנות כוח מהאתר הישן לחדש. בנוסף, הפניית 301 נועדה גם לנתב מחדש גולשים שנקלטו בכתובת הדומיין הישן לחדש. לדוגמא: מ־co.il ל־tools-test.co.il. כל מערכת או דפדפן שינסו לגשת אל test.co.il ינותבו בצורה אוטומטית אל הכתובת החדשה, במקרה שלנו – tools-test.co.il.
  2. שדרוג או החלפת מערכת ניהול – הרבה מבעלי האתרים והעסקים משדרגים את האתר או מחליפים את מערכת הניהול מסיבות כאלה ואחרות. לרוב, בעקבות חדשנות, שדרוג משמעותי, או החלפה למערכת ניהול נוחה. יש כאלה שמעוניינים לעבור ממערכת סגורה למערכת פתוחה, ויש כאלה שמעוניינים במערכת פתוחה על פני בניה מאפס. במקרים כאלה, רבים ואחרים, לא יהיה ניתן לשמור את כתובות ה־URL הישנות. לפיכך, במטרה לשמור על הקידום האורגני, על הכוח של הדפים, ועל הנוכחות שלכם בגוגל, הצעד הטוב ביותר הינו לעשות הפניות 301 מכתובות ה־URL הישנות אל הכתובות החדשות. פעולה זו כמעט מחייבת, במיוחד עבור אתרים שמקודמים חזק במנועי החיפוש ובגוגל.
  3. מחיקה של עמוד או שינוי – דברים קורים ומתרחשים, הרבה בעלי אתרים, במשך הזמן, מעוניינים במחיקת עמוד או שינוי לקטגוריה חדשה. במקרים כאלה, הפניות 301 הינם חובה. הפניות 301 ישמרו על מיקום הדף בגוגל, יעבירו את הכוח לכתובת החדשה, ולא יפגעו בכם. אם מדובר במחיקת עמוד לצמיתות, כדאי להעביר את הכוח לעמוד דומה ורלוונטי. ומהצד השני, במקרים שבהם העמוד רק השתנה, החליף כתובת, הפניית 301 מהעמוד הישן לחדש תהיה הצעד החכם ביותר שתעשו. במקרים מסוימים, בהתאם להגדרת מערכת הניהול, כאשר פוסט מסוים הועבר לקטגוריה חדשה, כתובת הדף תשתנה. במקרים כאלה, הפניות 301 יספקו לכם את המענה הנדרש. זכרו: הפניות 301 לא נועדו לפגוע, אלה רק לעזור.

במרבית מהמקרים, אלה הם התרחישים האפשריים שבהם נזדקק להפניות 301, כמעט בוודאות. מאוד חשוב: כאשר אתם זקוקים להפניות 301 רבות, כדאי לעשות זאת תחת תקופת זמן ארוכה. הפניות 301 מרובות יכולות לגרור אחריהם תוצאות שליליות, ירידה בדירוגים, או פגיעות אחרות. הפניות 301 נועדו למנוע שגיאות 404, במיוחד אם השגיאה מתרחשת בכמות רבה של עמודים. בפסקה הבאה, נדון בדרכים שבאמצעותם נוכל לבצע את התהליך בצורה נכונה ואידיאלית.

מלאכת העבודה – איך מבצעים הפניות 301?

הפניות 301 מבוצעות בהתאם לדרישות מערכת הניהול והאפשריות הקיימות בה. ברוב המקרים, במערכות סגורות, קיים מקום מיוחד שבו אתם יכולים לבצע את ההפניות. במקרים אחרים, במערכות בקוד פתוח, וורדפרס למשל, הפניות 301 יתבצעו בשני דרכים: הטמעת קוד באופן ידני או בתוסף. בשנת 2022, אם כמות התוספים הגדולה, הפניות 301 מבוצעות על ידי התקנת תוסף ייעודי במערכת. זוהי השיטה האידיאלית, הנפוצה, המהירה, והקלה לביצוע הפניות 301 לבעלי אתרים ומקדמים.

כל הדרכים לביצוע הפניות 301 במערכת הניהול וורדפרס:

  1. הטמעת קוד בצורה ידנית בקובץ .htaccess – הטמעת קוד ידני בקובץ htaccess אפשרית רק בשרתי אחסון מסוג Apache. שימו לב: הקובץ לא קיים בשרתי אחסון מסוג Nginx. הטמיעו את קוד ההפנייה בקובץ htaccess וציינו את כתובת המקור (הישנה) ואת כתובת היעד (החדשה). לאחר מכן שמרו את הקובץ. לאחר הפעולה, וודאו שהפעולה הצליחה. ניתן לעשות זאת על ידי כניסה לכתובת הישנה. אם אינכם מעוברים לכתובת החדשה באופן אוטומטי, ייתכן שהפעולה נכשלה. במרבית מהמקרים, אם הפעולה נכשלה, ייתכן שקיימת בעיה טכנית מצד שרת האחסון. וודאו שהקוד נכתב בצורה נכונה ומדויקת, זה ממש קריטי.
  2. ללא קוד: התקנת תוסף ייעודי בוורדפרס – ניתן לבצע הפניות 301 גם ללא ידע בקוד כלל. במערכת וורדפרס קיימים תוספים ייעודים שעושים זאת עבורכם. על ידי הזנת הכתובת הישנה והכתובת החדשה ניתן לייצר הפניות 301 בצורה קלה ופשוטה! זה כל מה שאתם צריכים – כתובת ה־URL הישנה, וכתובת הדף החדשה שאליה תנותב ההפנייה. במערכת הקוד הפתוח, וורדפרס, ניתן למצוא מספר תוספים מומלצים. באופן אישי, אני מכיר שני תוספים די שימושיים לעבודה: הראשונה, Redirects – Easy Redirect Manager 301. והשנייה, Redirection. שני התוספים הינם תוספים שבדקתי בעצמי, עובדים ב־100%. בנוסף, התוספים מאפשרים הפניות נוספות: 301,302,307. תוספים אלה יאפשרו ביצוע הפניות 301 באופן נכון, מהיר, ונוח לתפעול. ישנם תוספים נוספים, מומלץ לעיין בחנות.

הפניות 301 מתבצעות על ידי הזנת קוד בקובץ htaccess או על ידי התקנת תוסף ייעודי בוורדפרס. ברוב המקרים, הבסיס להפניות 301 מתבצעות על ידי הזנת כתובת הדף הישנה והחדשה. זה מה שאתם צריכים לדעת אודות הפניות 301 לאתרים. הדרך הכדאית והמומלצת, הינה, בתוספים. הפעולות די פשוטות וקלות, לא מצריכות ידע בשפות תכנות, חוסכות ההמון זמן, ואפקטיביות. בנוסף, בתוספים, ניתן לייצא את כל הפניות 301 שביצענו ולייבא אותם למערכות ותוספים אחרים.

האם הפניות 301 פוגעות במיקומי האתר בגוגל?

הפניות 301, המבוצעות בצורה חכמה ונכונה, אינם פוגעות במיקומי האתר בגוגל, בשום צורה. למעשה, כאשר אנו לא יוצרים הפניות 301, המיקומים שלנו יכולים להיפגע באופן דרסטי ומשמעותי. אם זאת, במידת האפשר, כדאי להימנע מהפניות 301 במידת הצורך, הפניה מקורית תהיה עדיפה ובריאה יותר לקידום הטבעי של האתר, מבחינה אורגנית. אם אין ברשותכם ברירה אחרת, בצעו הפניית 301 בכמות סבירה. למידע נוסף על הפניות 301 וסוגי הפניות נוספות בקרו בלינק הבא. במידה ואתם מבצעים קידום ממומן בלבד ולא נשענים על הקידום האורגני, הפניית 301 מיותרת.

מחפשים שירותי קידום אתרים אורגני כזה שבאמת יספק לכם תוצאות? צרו איתי קשר 😉

אולי תרצו לקרוא גם על: