לוגו אלי סאסי

בדיקת תוכן משוכפל – המדריך המלא

תוכן עניינים

במאה ה־21, בעידן שבו ניתן להעתיק כמעט הכל, ישנה משימה אחת שבעלי האתרים חייבים לעשות – בדיקת תוכן משוכפל או מועתק. את הבדיקה ניתן לעשות במספר דרכים, ביניהם, על ידי כלים. במטרה לבדוק האם מדובר בתוכן מועתק, הבדיקה חייבת לעשות באופן יסודי, מעמיק, ומקצועי. בפוסט שלפניכם, אלי סאסי, מספר על בדיקת תוכן משוכפל ומציג את המדריך המלא למתחילים. בפוסט זה, אספר מהו תוכן משוכפל, למה לא כדאי לעשות את זה, ומהו הפתרון. כל המידע, כאן.

מה זה תוכן משוכפל – קצת אודותיו

תוכן משוכפל הינו תוכן בעל זכויות יוצרים של אדם אחר, חברה, או גורם חיצוני ואחר. במילים אחרות, תוכן משוכפל הינו תוכן לא חוקי, שאותו העתקנו מגורם אחר שהתוכן נמצא בבעלותו. בהיבטים מעולם קידום האתרים, תוכן משוכפל הינו מדד אשר משפיע בצורה שלילית על הקידום האורגני, קידום אורגני במנועי החיפוש ובפרט בגוגל. מעוניינים להתקדם בתוצאות? אל תעתיקו.

בעלי אתרים רבים מבצעים פעולה זו מכמה סיבות: עצלנות, חוסר מודעות, או חיסכון וחוסר תקציב. לא משנה מהי הסיבה, העתקת תוכן ממקור אחר נחשב כעבירה חמורה, פעולה לא חוקית. ובסופו של דבר, פעולה אשר עשויה להוביל לירידה במיקומים בגוגל, עונשים מצד האלגוריתם, ועוד הרבה. תוכן משוכפל לא מומלץ, ובסופו של דבר, לא יניב שום תוצאות חיוביות, שום דבר טוב לא יצא מזה. מניסיון אישי, ניסיון של שנים, אתרים שניסו להעתיק מאחרים לעולם לא קיבלו תוצאות טובות.

תוכן משוכפל ומועתק – למה לא כדאי?

תוכן משוכפל הינו תוכן המועתק מאתרים אחרים כתוצאה מעצלנות, חוסר בתקציב, וסיבות אחרות. ועדיין, הרבה לקוחות ובעלי אתרים אינם מבינים את חשיבות הדבר, את חומרת המצב הכללית. במילים אחרות, תוכן מועתק או משוכפל פירושו עברה על החוק, גנבה, השחטה, ופגיעה באומן. תכנים משוכפלים מזיקים לאתר, לפעילותו מבחינה אורגנית, ולמקצועיות המותג. אז למה לא כדאי? למה לא כדאי להעתיק ולשכפל תוכן מאתרים אחרים? לפניכם מספר סיבות מוצדקות מאוד:

  • חשיפה לתביעות בשל הפרת זכויות יוצרים – העתקה או שכפול תכנים פירושה – גנבה. תוכן משוכפל ומועתק, במיוחד בישראל, עלול לעלות לכם הרבה יותר. תוכן משוכפל יגרום לכם להיות חשופים לתביעות, תביעות בשל הפרת זכויות יוצרים של התוכן המקורי. אומנים ויוצרי תוכן רבים לא אוהבים שמעתיקים מהם, ולעיתים, הדיון עשוי להסתיים בבית המשפט. במילים אחרות, הוצאה כספית גדולה ומיותרת לעסק, תביעה בשל הפרת זכויות.
  • פגיעה במותג באופן תדמיתי ומקצועי – מותג אשר משכפל או מעתיק תכנים יוצר לעצמו מיתוג שלילי, התדמית יכולה להיהרס, והמקצועיות שצברתם אצל הלקוחות עשויה להיעלם. גם אם זה נשמע קלישאתי, שום דבר טוב לא יצא מזה, בהתחייבות. פגיעה בשם או במותג זה הדבר האחרון שאתם צריכים לעצמכם, העתקה או שכפול יכולה להוביל להרבה נזקים.
  • ירידה במיקומים בקידום האורגני – תוכן משוכפל או מועתק יכול לגרום להרבה נזקים, נזקים בתהליכי הקידום האורגני, שלכם, או של מקדם האתרים. החל מירידה במיקומי האתר, עונשים במידת מסוימת, וירידה בהכנסות בעקבות קידום אורגני שכשל. למנועי החיפוש, ובפרט לגוגל, יש דרך טובה מאוד לבדוק האם האתר שכפל תכנים או לא. למעשה, גוגל פיתחו עדכון אלגוריתם במיוחד בשביל זה – עדכון פנדה. לכן, שכפול, לא כדאי. מעוניינים להופיע בעמוד הראשון? בתוצאות הראשונות בגוגל? אל תעתיקו, אל תשכפלו.
  • הוצאות כספיות בעקבות תוכן משוכפל – בוודאות, תוכן משוכפל, ייצר לכם הוצאות. החל מכתיבה חדשה של העמודים או הפוסטים, בזבוז זמן יקר, והוצאות דין ומשפט. במילים אחרות, תוכן משוכפל יחסוך לכם כסף לטווח הקצר, אם זאת, יעלה לכם הרבה יותר. ההמלצה שלי, מההתחלה, השתמשו בתוכן מקורי, מעניין, ובעל ערך מוסף לגולש.

כפי שאתם רואים, הכדאיות בשימוש של תוכן משוכפל ומועתק איננה כדאית, הסיכונים גדולים: הוצאות כספיות חוזרות, חשיפה לתביעות, ירידה במיקומים בקידום האורגני, פגיעה בשם, ועוד. שימוש בתכנים משוכפלים לעולם לא עשו טוב לאף אחד, בהצלחות, פשוט אין קיצור דרך.

בדיקת תוכן משוכפל – המדריך המלא

בדיקת תוכן משוכפל נעשית בשני דרכים – באופן ידני או באופן אוטומטי על ידי כלים חיצוניים. בדיקת תוכן משוכפל באופן ידני חייבת להיעשות בצורה קפדנית, בדיוק כמו כלים אחרים וייעודים. אז איך בעצם מבצעים בדיקת תוכן משוכפל ומועתק? הנה מספר דרכים מומלצות לעבודה:

  • באופן ידני (על-ידי העתק הדבק) – יש אנשים שמעוניינים לבצע את העבודה בעצמם. אחרת, העבודה לא תתבצע בצורה מקצועית, כך לפחות זה במחשבה. אתם גם כאלה? מצוין. בדיקת תוכן משוכפל באופן ידני היא הדרך המושלמת עבורכם. אז איך עושים זאת? כעיקרון השיטה די פשוטה: העתקה של מספר שורות לתיבת החיפוש בגוגל. במידה ומתקבלות תוצאות עם תיאורים הדומים לשורות שרשמתם, התוכן מועתק. במידה ולא, התוכן לא מועתק ולא משוכפל באף דרך. שימו לב: ב־90% יהיו תוצאות. תוכן משוכפל, בתיאור תוצאות החיפוש יהיה מסומן בשחור, בהדגשה. לא מספיק להעתיק רק שורה אחת, ולכן, בשביל האפקטיביות, העתיקו מספר שורות מהתוכן לשם הבדיקה. אם לאחר העתקה של 20% מהתוכן, תיאור התוצאות עדיין לא צבוע בשחור, הכל מצוין. וודאו שאתם מעתיקים שורות אקראיות מתוך התוכן – בהתחלה, בסוף, באמצע. שיטה זו מאוד אפקטיבית במטרה לאתר אתרים ותוצאות שבהם התוכן הינו המקורי, בעל זכויות היוצרים.*במנוע החיפוש גוגל, יש הגבלה לכמות תווים, לכן העתיקו שורות יחסית קצרות.
  • בדיקה באמצעות כלי: CopyScapeCopyScape הינו כלי שמטרתו די פשוטה: בדיקת תכנים משוכפלים. CopyScape הינו כלי הבודק שכפולים והעתקות עד לרמה של 5% מהעמוד המקורי. כלי זה, ינתח את התוכן ויציג לכם אתרים עם תוכן זהה או דומה מאוד. בכלי זה, ניתן לבדוק תוכן משוכפל רק לאחר שהוא עלה לאתר, על ידי הזנת כתובת URL. לא מצאתם תוצאות בכלל? התוכן שלכם לא מועתק או משוכפל. במידה ומצאתם מספר תוצאות, התוכן הועתק או שוכפל באתרים אחרים. האתרים שהניחו את ידם על התוכן שלכם יוצגו בכלי בצורה נוחה. ניתן לגשת אליהם על ידי קליק על הכותרות. האלגוריתם של CopyScape מאוד מתקדם ואמין, ולכן, במרבית מהמקרים, התוצאות יהיו מדויקות מאוד.

באמצעות שני הדרכים הללו נוכל לאתר ולבדוק אחר תוכן משוכפל, אפילו של מספר מילים בודדות. שימו לב: לרוב, במרבית מהמקרים, עמוד תקנון או מדיניות יהיה משוכפל, הרבה מעתיקים מעמודים כאלה ואחרים. לכן, עמוד תקנון איננו פקטור. ניתן להתייעץ בנושא הנ"ל עם מקדם אתרים מקצועי. בנוסף, לכאלה שעושים גם פרסום ממומן בגוגל, כלי CopyScape יכול להתאים גם לקמפיינים, לבדיקת מודעות שהמתחרים העתיקו. אלה הם שני הדרכים לבדיקת תוכן משוכפל באתר אינטרנט.

זכרו: תוכן מקורי יהיה הרבה יותר טוב, יקבל דירוגים טובים יותר בגוגל ויכבוש את הקהל.