בואו נדבר על WIX ו SEO-אפשר או אי-אפשר לקדם אתרי וויקס?

קידום אתרים בוויקס – בואו נדבר על זה מזווית אחרת

נראה שבכל תקופה יש מחלוקות המלוות אותה, יוצרות מחנות ומאלצות אותנו לבחור צד: עופרה חזה או ירדנה ארזי? אפל או גלקסי? תורשה או סביבה? קפיטליזם או קומוניזם? אלביס פרסלי או קליף ריצ’ארד? ליכוד או עבודה?

כן, כן, גם היום יש לנו מחנות. המחנות של ימינו נחלקים לחסידי וויקס ומתנגדי וויקס. בראש מחנה המתנגדים לוויקס עומדת קבוצה גדולה של מקדמי אתרים ומומחי SEO אשר לטענתם ועל בסיס ניסיונם וויקס ו-SEO לא הולכים ביחד ויש קושי ממשי בקידום אתרים שנבנו על מערכת Wix. וכך יצא לחברת וויקס מוניטין רע בקרב מומחי SEO בכל רחבי העולם. עוד טוענים מתנגדי וויקס כי בכל מה שנוגע ל-SEO יש עדיפות לבניית אתרים על גבי פלטפורמת וורדפרס (WordPress) וכי “וויקס נחותה יותר”.

אז מי צודק? חסידי וויקס או חסידי וורדפרס? האם באמת מאתגר יותר לקדם אתרים שנבנו על פלטפורמת וויקס?

אני לא מתכוון לקחת צד בויכוח הזה שכן אני מקדם אתרים שמקדם בהצלחה גם אתרי וויקס, מה שאני כן אעשה זה למנות את אתגרי הקידום של אתרי וויקס מנקודת מבטו של מומחה SEO.

מוכנים?

יאללה, מתחילים עם פירגון…כי בכל זאת, מגיע לחברה שאפו.

גאווה ישראלית: וויקס, פלטפורמת בניית אתרים מהמצליחות בעולם תוצרת כחול לבן

רגע לפני שנקפוץ ראש לאתגרי הקידום של אתרי וויקס מנקודת מבטו של מומחה SEO, ראוי להכיר תחילה את חברת וויקס. אחרי הכול מדובר בחברה ישראלית מצליחה במיוחד שהפכה לכוכבת בינלאומית מרכזית.

WIX הוקמה כבר בשנת 2006 על ידי נדב אברהמי, גיורא קפלן ואבישי אברהמי. בעוד הם עובדים על פיתוח של סטארט-אפ חדש הם חוו קשיים רבים בבניית אתר לסטארט-אפ שלהם. הם גילו שמאוד מסובך לבנות אתר אינטרנט ללא ידע טכנולוגי מוקדם וללא ידע בעיצוב ושבאופן כללי – בניית אתרים היא סיפור יקר וסבוך. בשל כך החליטו השלושה לפתח פלטפורמה חדשה לבניית אתרים שתהיה נגישה לכל אדם ותאפשר לכל אחד ואחת לבנות אתר אינטרנט או בלוג במהירות, בזול, באופן אינטואיטיבי (Drag and Drop) ובלי כל צורך בידע מוקדם בפיתוח, שפות תכנות או עיצוב, וכך היה.

נכון להיום נסחרת וויקס בבורסה האמריקאית (בנאסד”ק), שוויה עומד על כ-6 מיליארד דולרים ויש לה למעלה מ-125 מיליון משתמשים רשומים בכל רחבי העולם.

המודל העסקי של וויקס הוא מודל “פרימיום”, כלומר: שירותים בסיסים ניתנים בחינם, אך שדרוגים, פיצ’רים ושירותים מתקדמים כרוכים בתשלום. ואכן, כ-3.5 מיליון ממשתמשי וויקס הם מנויים משלמים.

מיזם  “SEO Hero– חברת וויקס נותנת פייט למחנה המתנגדים

חברת וויקס ערה מאוד לביקורת שיש עליה מצד מומחי SEO וחסידי פלטפורמת וורדפרס, ומאחר והיא לא פראיירית היא החליטה להיאבק. לשם כך היא “הרימה” את מיזם “SEO Hero” הקורא לבעלי אתרים, מקדמי אתרים, בוני אתרים ומעצבים מכל העולם לקחת חלק במיזם ולהוכיח כי הם הצליחו לקדם אתרים מבוססי וויקס למיקומים ראשונים בתוצאות החיפוש של גוגל. כתמריץ  הציעה החברה פרס של 50,000 דולרים למנצח המיזם.

ובהחלט ניתן לראות הוכחות מכל רחבי העולם, גם מישראל, כי אתרים מבוססי פלטפורמת וויקס יכולים לכבוש את ראש תוצאות החיפוש בגוגל במילות מפתח שונות. על אף זאת, יש לא מעט קשיים ואתגרים בקידום אתרי וויקס. מה הם?

מיד נראה

אתגרי SEO באתרי וויקס

אין ספק שניתן לבנות אתרים מהממים על גבי פלטפורמת וויקס, מעלפים ממש!. המערכת היא ידידותית למשתמש, קל ללמוד ולהכיר אותה ולא צריך ללמוד תכנות או פיתוח כדי ליהנות מאתר מרהיב ביופיו. יחד עם זאת, בהשוואה למערכת וורדפרס וויקס מציגה כמה מגבלות שמקשות על עבודת ה-SEO.

זמן טעינה ארוך במובייל. אחד הפרמטרים החשובים ביותר לדירוג אתרים בתוצאות החיפוש הוא משך זמן טעינת האתר. כלומר, משך הזמן שעובר מרגע שהגולש לוחץ על הקישור ועד שהאתר נגלה לעיניו. ככל שמשך הזמן ארוך יותר הגולש צריך להמתין זמן רב יותר להופעת עמוד/אתר האינטרנט, הסיכוי שהוא יחווה תסכול עולה והסבירות שהגולש ינטוש את האתר ויעבור ליעד הבא גדלה אף היא. על כן, אתרים שזמן הטעינה שלהם ארוך לא זוכים לדרוגים גבוהים בתוצאות החיפוש. בוויקס אמנם זמן הטעינה במחשבים שולחניים ובטאבלטים הוא סטנדרטי, אך במובייל המצב לא אופטימלי. משך זמן הטעינה של אתרי וויקס במובייל היא ארוכה והיא מקשה על עבודת קידום האתר. בניגוד לכך, באתרים מבוססי וורדפרס אין את הבעיה הזו, וגם אם היא מתרחשת יש כלים להתמודד איתה במהירות ובקלות.

וויקס היא מערכת קוד סגור. לעומת זאת, פלטפורמת וורדפרס היא מערכת קוד פתוח. כלומר, וורדפרס היא מערכת נושמת, חיה ובועטת שלא מפסיקה להתפתח, להתעדכן ולהתעשר בפיצ’רים ואפשרויות כל העת. את העדכונים והשכלולים האלו מבצעים מתכנתים ומפתחים עצמאיים בכל רחבי העולם וכן מפתחי חברת וורדפרס. אם פונקציות מסוימות חסרות במערכת וורדפרס תהיו בטוחים שבתוך זמן קצר ניתן יהיה למצוא את התוסף או את הווידג’ט שימלאו את החסר. בניגוד לכך, אתרי וויקס מבוססים על מערכת קוד סגור. כדי ליהנות מפיתוחים חדשים ועדכונים יש להמתין לפיתוחים של חברת וויקס עצמה ועד שהיא לא מפתחת אותם – המשתמשים תקועים. וזה חסרון גדול למקדמי אתרים שזקוקים לכל מיני פיצ’רים ואפשרויות שתומכות בעבודת ה-SEO.

בפלטפורמת וויקס יש רכיבי SEO בסיסיים בלבד. אפשר בהחלט לערוך אופטימיזציה בסיסית לאתרים מבוססי וויקס. אפשר להוסיף תיאור-מטא (Meta Description), טייטל, להגדיר URL, יש אפשרות לטקסטים אלטרנטיביים לתמונות (Alt), אפשר לחבר אתרי וויקס לגוגל אנליטיקס וגם לסירץ’ קונסול.

אך אם נדרשים לאופטימיזציה יותר מורכבת באתרי וויקס מתחילה בעיה. כך לדוגמה: היכולת לחולל מפת אתר, היבט חשוב מאוד בקידום אתרים, היא מוגבלת. מפת אתר חשובה מאחר והיא כלי גם בידי גולשים וגם בידי זחלניה של גוגל להכיר ולאנדקס עמודי אינטרנט. באתרי וויקס אמנם ניתן ליצור מפת אתר, אך ניתן לעשות כן רק דרך הסירץ’ קונסול וזה מגביל את יכולת הקידום.

באתרי וויקס לא ניתן להכניס נתונים מובנים (Structured data). נתונים מובנים למעשה מאפשרים למנוע החיפוש ללמוד בצורה מקיפה ויסודית מה קורה בעמוד אינטרנט או באתר אינטרנט. מרגע שמנוע חיפוש כמו גוגל “מבין” ו”לומד” את העמוד האינטרנטי בעזרת הנתונים המובנים הוא מציג לגולשים מידע עשיר ורב יותר והוא גם צפוי לדרג אותו גבוה יותר בתוצאות החיפוש. נתונים מובנים מאפשרים לאתרים שמציגים למשל מתכונים להופיע בתוצאות החיפוש הגרפיות (סרטונים, תמונות וכו’).

שלא כמו באתרי וויקס, בפלטפורמת וורדפרס יש תוסף נתונים מובנים שניתן להתקין בקלות ובמהירות, להוסיף נתונים חשובים אלו לקוד האתר ולזכות בדירוג גבוה וחשיפה מוגברת ומגוונת של האתר בתוצאות החיפוש.

אחסון אתרי וויקס אפשרי בשרתי וויקס בלבד!. עוד היבט שחשוב מאוד לקידום אתרים מוצלח הוא אחסון האתר בשרתים אמינים, מהימנים ויציבים. הנה עובדה שלא רבים יודעים אותה: אתרי אינטרנט לגיטימיים שמאוחסנים בשרתים שעל גביהם מאוחסנים גם אתרים ידועים לשמצה (פורנו, הימורים וכו’) עלולים להיפגע מהעובדה שהם מאוחסנים על אותו שרת, והם יתקשו להתברג בתוצאות החיפוש של גוגל. כאשר בונים אתרים על פלטפורמת וויקס אין שליטה על מקום האחסון של האתר, אין לנו שליטה על בחירת הספק או השותפים שלנו לשרת, אנחנו כבולים לשירותי האחסון של וויקס מבלי שום יכולת להעביר את אחסון האתר שלנו לספק אחסון אתרים אחר, וזה בעייתי מאוד כי אנחנו למעשה תלויים לגמרי בחסדיה של וויקס ושל שרתיה. מהירות עליית האתר תלויה, אפוא בשרתים של וויקס ואם אלו איטיים אז בעלי האתרים יפגעו ויתקשו לקדם את האתר.

כמה מילים לפני הנפרדים

פלטפורמת וויקס היא בהחלט גאווה ישראלית שקוצרת הצלחה בינלאומית מעוררת קנאה. בעלי החברה פיתחו פתרון ידידותית למשתמש, אסתטי, קל ומהיר המתאים לעסקים קטנים בעיקר שיש להם צורך באתר פשוט. אך עבור עסקים וחברות בינוניות וגדולות ששואפות לגדול ולהתפתח לכדי חנויות מסחר אלקטרוניות גדולות או לאתרים גדולים ומורכבים הדורשים עבודת SEO מורכבת פלטפורמת וויקס היא לא הבחירה הראשונה שלי.

כפי שראינו חברת וויקס לא שוקטת על שמריה או קופאת במקומה, היא שומעת את הביקורת, מקפידה לעדכן כל הזמן את הפלטפורמה ולהציע עוד ועוד פיצ’רים ופונקציות חשובות שתורמות לקידום אתרים המבוססים על הפלטפורמה שלה. היא עוד לא השלימה את כל המהלך כולו עדיין, אבל אפשר להיות אופטימיים שבקרוב אתרי וויקס יכללו את כל רכיבי ה-SEO מהפשוטים ועד המורכבים ביותר וניתן יהיה לקדם את האתרים שבנויים על פלטפורמת וויקס בקלות, ממש כמו שניתן כבר היום לקדם אתרים שנבנו על פלטפורמת וורדפרס.

אז מה היה לנו פה?

אולי תרצה לקרוא גם על:

לוגו אלי סאסי

בחרו את השירות הרצוי
והתחילו במסע...