מה זה אופטימיזציה לאתרים – כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

מקדמי אתרים בישראל מבצעים המון תהליכים בשירותי קידום אתרים אורגני, ביניהם, אופטימיזציה. אופטימיזציה היא חלק בלתי נפרד מתהליכי הקידום האורגני, משפיעה רבות על דירוגי האתר. ומהצד השני, אי אופטימיזציה תמנע את התקדמותו ותגרום לאתר להיתקע במילות המפתח. האופטימיזציה, הינה חובה, על נתון זה, יעידו עשרות ואף מאות מקדמים בכל רחבי הגלובוס. מעוניינים להתקדם בתוצאות האורגניות בגוגל? אופטימיזציה לאתר הינה חובה, ללא ספק.

מה זה אופטימיזציה לאתרים – מה זה אומר?

קידום אתרים במנוע החיפוש ניתן רק על ידי אופטימיזציה נכונה, כתיבת תכנים, והרבה ניסיון. אופטימיזציה לאתרים הינה מספר רב של פעולות ותהליכים המתבצעים ברמת האתר, במטרה לשפר את דירוגיו ומיקומיו בתוצאות האורגניות בגוגל. לדוגמא: שיפור מהירות האתר, תקינות הקוד, תמונות ורכיבים קשים לעיקול, רמת ואיכות התכנים, שימוש בתגיות מטה SEO, ועוד הרבה.

לרוב, האופטימיזציה מתבצעת פר עמוד ומטרתה לקדם את האתר במילות המפתח שנבחרו. במרביתה, מטרת האופטימיזציה היא להכין את האתר לקידום אורגני בגוגל ובמנועי החיפוש השונים. האופטימיזציה כוללת גם את חווית המשתמש, העיצוב הגרפי, המהירות, והקוד התיקני. כיום, בשנת 2022, למנועי החיפוש ישנם דרישות מהאתר, מדדים מסוימים, ותנאים שהם חובה. מטרתה של האופטימיזציה הינה לקיים את התנאים, את הדרישות, והמדדים של מנועי החיפוש. במילים אחרות, מטרת האופטימיזציה היא ״לעקל״ ככל הניתן ולשפר את האתר במילות המפתח.

*כחלק מהעבודה, מקדם אתרים נאלץ לחשוב ביצירתיות, להסתפק במועט, ולהתחשב במדדים.

אופטימיזציה לאתרים – כמה היא באמת חשובה?

אופטימיזציה לאתרים היא חשובה מאוד במטרה להתקדם במילות המפתח הנבחרות. בלעדיה, הקידום פשוט לא יהיה אותו הדבר, מתחרים יעקפו אותנו, ונאבד נתח גדול מאוד מהחשיפה. אופטימיזציה תורמת לנו גם מבחינת שיפור אחוז ההמרות, הנגשת התוכן, וצמצום נפח התמונות. אופטימיזציה לאתר היא די חשובה, ואליה יעידו כל מקדמי האתרים בישראל.

אז מהי תרומתה הגדולה? למה באמת כדאי לעשות את זה? הנה מספר יתרונות בולטים:

  • שיפור המיקומים של האתר – ביצוע אופטימיזציה ושינויים באתר תתרום לשיפור המיקומים במגוון רחב של ביטויים, באופן ישיר. למעשה, בהרבה מהמקרים, מניסיון אישי, ביטויים אשר נתקעים בעמוד 3-5 יוכלו להתקדם רק עם עבודת אופטימיזציה נכונה. לדוגמא: צמצום משמעותי של נפח התמונות באתר יגרום לעליה בדירוג המיקומים.
  • הגדלת אחוזי ההמרה – במידה מסוימת, אופטימיזציה גם מגדילה את אחוזי ההמרה. הדפים נטענים מהר יותר, חווית המשתמש טובה, והנגשת התוכן משפיעה יותר מתמיד. אופטימיזציה יכולה להגדיל את אחוזי ההמרות ב־5% ואף יותר, כמעט בוודאות. בצורה מסוימת, כל שינוי משמעותי באתר יכול להשפיע על אחוזי ההמרה, סתם שתדעו.
  • שיפור מהירות האתר – אופטימיזציה כוללת בחובה גם את הצדדים הטכניים ביותר: מהירות האתר, תקינות הקוד, תיקון בעיות ובאגים, שיפור ציון האיכות, ועוד הרבה. לידיעתכם: במידה והאתר ממש איטי, שיפור המהירות יכול להשפיע גם על הדירוגים. בנוסף, שיפור מהירות האתר תגרום לנו להפסדים בחשיפה, הגולשים לא יברחו.
  • שיפור משמעותי בחוויית המשתמש – חווית המשתמש הינה חלק בלתי נפרד ממד הציון. לפחות על פי האלגוריתם של גוגל, חווית המשתמש תזכה אותנו בהרבה בונוסים. בנוסף, חווית משתמש טובה תגרור אחוזי נטישה נמוכים, שיפור ההמרות, ועוד.
  • הגדלת המכירות וההכנסות – בסופו של דבר, אופטימיזציה משפיעה באופן עקיף או ישיר על הגדלת המכירות וההכנסות, הגדלת הלידים או רכישת המוצרים בחנות המקוונת. במילים אחרות, באותה החשיפה, ניתן להגדיל את כמות הכסף שנכנס לעסק בכל חודש. לפיכך, הכדאיות די משתלמת, לבעלי האתרים, למקדמים, ולעסקים.

אז התשובה די חיובית, אופטימיזציה היא מאוד חשובה, כדאית, ותורמת רבות בהתפתחות האתר. אופטימיזציה נכונה תאפשר לכם להיות עם היד על העליונה, לצבור יותר חשיפה ולהגדיל המרות. את האופטימיזציה מבצעים מקדמי אתרים, בוני אתרים, או מומחים בתחום הקידום האורגני.

כמה זמן נערכת אופטימיזציה לאתר במלואה?

בצורה לא מדויקת, משוערת, אופטימיזציה לאתר נערכת בין 1-7 ימים בלבד. הזמן לסיום העבודה משתנה בהתאם לכמות הדפים הנדרשים באופטימיזציה, רמת האופטימיזציה, ואיכותה בפועל. למען הסר הספק – לא מדובר בעבודה קלה או פשוטה, עבודת אופטימיזציה היא עבודת נמלים. עבודת האופטימיזציה דורשת הבנה בסיסית ב־SEO, הבנה במהירות האתר, ובעיקר יצירתיות.

אופטימיזציה לאתר עם חנות או אלפי דפים תדרוש הרבה יותר תשומת לב, זמן, והרבה הרבה זיעה. ומהצד השני, אופטימיזציה לאתר תדמית עד 100 עמודים תדרוש הרבה פחות זמן ותשומת לב. שימו לב: בשירות קידום אתרים אורגני, האופטימיזציה כלולה במחיר, בחוזה עם מקדם האתרים. אם זאת, באפשרותכם למצוא את השירות על ידי פרילנסרים, מקדמי אתרים מתחילים, בוני אתרים, ועוד. בצורה די חד משמעית, אופטימיזציה היא חובה בכל תהליך SEO קטן וגדול כאחד, ללא ספק. שימו לב: ניתן ללמוד אודות תהליכי האופטימיזציה המלאים גם ברכישת קורס קידום אתרים פרקטי.

מהם המרכיבים החשובים ביותר באופטימיזציה לאתרים?

מבדיקות שנערכו ביסודיות, אי אפשר להתקדם בתוצאות האורגניות בלי אופטימיזציה נכונה. אופטימיזציה נכונה תניב לנו הצלחות בפרויקט קידום האתרים האורגני, במנוע החיפוש ובגוגל.

האלגוריתם של גוגל מכיל בחובו מדד מאוד חשוב – מדד דירוג אתרים (בעבר: Page Rank). מדד דירוג האתרים אחראי על דירוג האתרים והצגתם על פי התוצאות שהתקבלו מהאלגוריתם. במילים אחרות, מדד דירוג האתרים בודק את איכות הדף, משייך לו דירוג נסתר, ומציג אותו בתוצאות החיפוש האורגניות בהשוואה לדפים אחרים הנמצאים במאגר. האופטימיזציה היא חלק בלתי נפרד מהציון שלכם, ולכן, נחשבת די חשובה. בצעו את האופטימיזציה ברמה היסודית ביותר, בקפידה.

אז מהם המרכיבים העיקריים והחשובים ביותר באופטימיזציה לאתרים? על מה כדאי לשים לב? ומהם המרכיבים שהכי כדאי לטפח? הנה מספר מרכיבים שכדאי לדעת אודותיהם:

תגיות מטה (תגיות SEO) – תגיות מטה הינם תגיות הייחודיות לכל דף ועמוד באתר. ברוב המקרים, תגיות מטה מפורסמות ומוצגות מחוץ לאתר, תחת תוצאת החיפוש בגוגל. כיום, בשנת 2022, ישנם 2 תגיות נפוצות: תגית Meta Title ו־Meta Description. התגית הראשונה אחראית על כותרת הדף, כותרת הדף שמוצגת תחת תוצאות החיפוש האורגניות, לרוב, בכחול. כך נראה הקוד:

				
					<title>SEO</title>
				
			

ברוב המקרים, תגית זו חייבת לכלול את מילת המפתח של העמוד, לדוגמא: קידום אתרים. למען הסר הספק – חשיבות התגית והטמעת מילות המפתח הינם עליונות. הטמעת מילת המפתח בתגית תאפשר לכם לתת בוסט לקידום העמוד במילת המפתח שנבחרה. ומהצד השני, קיימת תגית נוספת – Meta Description. הפעם, תגית זו שונה לגמרי. כך כתובה תגית מטה דיסקריפשן:

				
					<meta name="description" content="seo meta description.">
				
			

תגית מטה דיסקריפשן אחראית על תיאור העמוד, תיאור העמוד המופיע בתוצאות החיפוש האורגניות, לרוב, בשחור, מתחת לכותרת. גם כאן, תצטרכו להטמיע בצורה טבעית וידידותית את מילות המפתח בתיאור הדיסקריפשן. כדאי ומומלץ להשתמש ב־2 מילות מפתח לכל היותר. שימו לב: גם לתגית הדיסקרישן יש חשיבות רבה, הטמעת מילת המפתח בתוכה תניב תוצאות טובות.

כתובת ידידותית ומבנה URL – דפדפני האינטרנט תומכים בכתובות אינטרנט בעברית. אם זאת, האלגוריתם של גוגל שונה לגמרי. האלגוריתם של גוגל מבין שמדובר בשפה זרה, ותו לא. מנוע החיפוש גוגל לא מבין את משמעות השפה העברית, בדיוק כמו מערכות מחשב אחרות. כאשר אתם עושים שימוש בכתובת URL בעברית, למנוע החיפוש התרגום הוא ג׳יבריש לחלוטין. לכן, שימוש בכתובת ידידותית הינה פרמטר די חשוב, כזה שכדאי לטפח. במילים אחרות, כוונו לאנגלית. בנוסף, אל תשתמשו בסימנים או אותיות לא מובנות בכתובת ה־URL. השתמשו בתיאור תקין ונכון.

הנה דוגמא לכתובת ידידותית למשתמש ולמנועי החיפוש:

				
					https://www.domain.co.il/about-us
				
			

דוגמא לכתובות לא ידידותיות ״בעליל״:

				
					https://www.domain.co.il/page13.htm
https://www.domain.co.il/default.aspx

				
			

בקיצור, אל תשתמשו בכתובת ארוכה או בתווים ואותיות מוזרות לעיקול.

איכות ורמת התוכן – איכות ורמת התוכן מהווה חשיבות רבה לגולשים ולמנועי החיפוש. למעשה, מדובר בפרמטר החשוב ביותר, על פי דיווחים מגוגל. למעשה, גוגל מציינת: כתבו תוכן שמותאם לאנשים ולא לרובוטים. הבינו את כוונת המשתמש, ספקו תובנות, ערך מוסף, תוכן מקורי, ועוד. בנוסף, בהקשר של אופטימיזציה, כדאי ומומלץ להציג את מילות המפתח בתוכן, לבצע צפיפות, ולכתוב בצורה הטבעית ביותר לעין האנושית. והכי חשוב – אל תיצרו עמודים עם תוכן דל, אל תמרחו, נסו לספק את האמת, ליצור תוכן שיספק כאבים, פתרון למשתמש, וייחודיות. בזירות מסוימות, בתחרות גבוהה, התוכן חייב להיות פנומנלי, איכותי, ברמה גבוהה, ובדגש על מקוריות.

תגיותHTML  (כותרות) חשובות – ישנם תגיות אשר מהוות חשיבות רבה ונותנות בוסט אמיתי למילות המפתח. אני מדבר בוודאי על תגיות H1-H6. כיום, תגיות ה־Header הנפוצות הינם תגיות H1 ו־H2 המשומשות והנפוצות ביותר באתרי וורדפרס המיועדים לקידום אורגני. נתחיל בראשונה, תגית H1 הינה תגית HTML המציינת את הכותרת הראשית של העמוד. תגית זו נכללת בכל עמוד, דף, קטגוריית מוצרים, ועוד.

זוהי התגית החשובה ביותר, ובה, נכללת מילת המפתח. הצגת מילת המפתח בתגית H1 חיונית ונותנת בוסט אדיר לקידום הדף במילת המפתח שנבחרה. כדאי ומומלץ ליצור תגית H1 קצרה עם מילת מפתח אחת בלבד. חובה – שלבו את מילת המפתח במשפט טבעי לגולשים ולמנוע החיפוש. אז איך בדיוק נראה הקוד של התגית? הקוד נראה בדיוק כך:

				
					<h1>Heading 1</h1>
				
			

ומהצד השני, בעידן ה־SEO של שנת 2022, קיימת תגית HTML נוספת ונפוצה – תגית כותרת H2. תגית H2 הינה תגית HTML המתורגמת כתגית כותרת משנה עבור דפי תוכן רבים באתרי וורדפרס. החשיבות של תגית H2 הינה חשובה כל כך, אם זאת, תורמת רבות לקידום מילות המפתח בעמוד. תגית כותרת H2 כתובה בדיוק בצורה הבאה:

				
					<h2>Heading 2</h2>
				
			

התגיות הנוספות (H3-H6) פחות נפוצות באתרי וורדפרס ומקבלות חשיבות פחות עליונה בקידום. מילות המפתח המוטמעות בתגיות H1-H2 מקבלות יחדיו תוצאה די נהדרת, תורמות לעיצוב העמוד, וגורמות לסיכויים שלנו עבור קידום מילת המפתח להיות גבוהות בהרבה. מדובר בעבודה של 10 דקות לכל היותר, ובכך, תוכלו להגביר את הסיכויים להתברג לעמוד הראשון במילות המפתח. לידיעתכם: גם במערכות סגורות תגיות H1-H2 נתמכות בצורה מלאה, כך שאתם מכוסים לגמרי.

מהירות האתר והדפים – אם האתר שלכם די מהיר, אין צורך בשום פעולה מצידכם. לגרום לאתר להיות מהיר עוד טיפה לא יעשה את ההבדל, מניסיון אישי ומקצועי. אם זאת, אם האתר שלכם איטי ולא מהיר דיו, אופטימיזציה למהירות האתר תגרום לשיפור במיקומים. את האופטימיזציה מבצעים מקדמי אתרים, אבל לא רק. אופטימיזציה למהירות האתר דורשת הרבה ידע ותנאים. את העבודה מבצעים בצורה יסודית אנשי אופטימיזציה, פרילנסרים, וכן, גם מקדמי אתרים עם רקע מתאים. אז מה בעצם עושים פה? הנה מספר דגשים שכדאי לעבוד אליהם הכי חזק:

  • התקנת תוספים לשיפור מהירות האתר – WP-Rocket, Asset CleanUp, ShortPixel.
  • אופטימיזציה לתמונות – הקטנת נפחי תמונות כבדים עד למינימום של 50-100kb.
  • זמן התגובה לשרת – בחינה של שרת האחסון וצמצום זמני התגובה מצד השרת.
  • צמצום כמות ההפניות – בכל אתר אינטרנט קיימים הפניות כתוצאה מתוספים, פונטים למיניהם, קבצי CSS ו-JavaScript, תמונות, אלמנטים כבדים הדורשים הפניות, ועוד. צמצום הפניות בצורה כזאת או אחרת תגרום לאתר להיות מהיר הרבה יותר, הכדאיות משתלמת. ניתן להשתמש בתוסף WP-Rocket במטרה לכווץ ולאחד את הקבצים באופן יעיל. פעולה זו תגרום לצמצום משמעותי בכמות ההפניות מהאתר לשרת. *פעולה זו מתקדמת מאוד.

ועוד. אופטימיזציה למהירות האתר משתנה בהתאם למצב הקיים, האתר, וכמות הזבל.

קישורים פנימיים – קישורים פנימיים הם חלק בלתי נפרד מעבודת ה־SEO באתרי אינטרנט רבים. הקישורים הפנימיים מתפקדים כהמלצות על דפים אחרים שאתם מעוניינים לקדם בפרויקט. כאשר אתם מקשרים מדף x לדף y (המקודם) כדאי להשתמש באנקור מדויק, אנקור עם זנב ארוך, ועוד.

הקישורים הפנימיים הינו מדד שנותן בוסט וכוח לדפים אחרים. הדרך הנפוצה ביותר לקישורים פנימיים הינה – העלאת פוסט חדש ומתוכו לקשר במילת המפתח לעמוד המקודם. לדוגמא: אם אנחנו רוצים לקדם את המילה: ״קידום אתרים אורגני״. נעלה מאמר הקשור לנושא, וממנו נקשר. האנקורים בקישורים הפנימיים חייבים להיכתב בצורה טבעית, וכמובן, להשתנות במיקומם. לדוגמא: אם קישרנו ב־3 מאמרים מראש המאמר, במאמרים הבאים נרצה לגוון ונקשר בתחתית הדף.

זוהי התורה המצומצמת על הרכיבים החשובים ביותר באופטימיזציה נכונה לאתרי אינטרנט, לקידום. ישנם פרמטרים ורכיבים נוספים הדורשים התאמה ואופטימיזציה נדרשת, בהתאם למצב הנוכחי. לפני כל הליך מסורבל או קריטי, כדאי להיוועץ עם מקדם אתרים או פרילנסר בתחום.

מאמר זה נכתב ע"י אלי סאסי.
מקדם אתרים משנת 2010, מומחה בבנייה וקידום אתרים בגוגל בשיטות SEO&PPC.

אולי תתעניין גם ב: פרסום בגוגלבניית אתרים

אלי סאסי מקדם אתרים