לוגו אלי סאסי

בדיקת מהירות אתרים – כלים מומלצים

תוכן עניינים

מהירות אתר הינו מדד מאוד חשוב, בתחום קידום אתרים אורגני, קמפיין ממומן, ובניית אתרים. ואם זאת, אל תהיו אובססיביים יותר מדי. מדד מהירות אתר נחשב כאחד מהמדדים החשובים ביותר בקידום האורגני בגוגל. למעשה, שיפור מדד זה, הפיכת אתר ישן למהיר, תגרום לשינוי במיקומים. במילים אחרות, תוכלו להתקדם בצורה די משמעותית וניכרת על ידי שיפור מהירות האתר שלכם. בפוסט זה, אלי סאסי, מדבר על בדיקת מהירות אתר, כמה זה חשוב, ומהם הכלים הכי מומלצים.

מה זה בדיקת מהירות אתר – ממש בקצרה

בדיקת מהירות אתר הינה בדיקה אשר נועדה למדוד את מהירות האתר ולקבל ציון הערכתי. הבדיקה מבוצעת על ידי כלים ייעודים, כלים לבדיקת מהירות אתרים. הבדיקה הינה יסודית ובודקת את הכל מהכל – החל מכמות הפניות, משקל תמונות, סוג הקידוד, זיכרון המטמון, ועוד הרבה. בנוסף, על ידי הבדיקה, ניתן לצפות בבעיות ולקבל רמזים כיצד אפשר לתקן אותם. שימו לב: תיקון בעיות מהירות האתר צריכות להתבצע על ידי מומחה, איש אופטימיזציה למהירות האתר בלבד. תיקון הבעיות בצורה עצמית דורשת ניסיון, התעמקות רבה, וידע. מעוניינים לתקן בעצמכם? אל.

תיקון בעיות במהירות האתר – למה זה כדאי?

במרבית מהמקרים, אם הגעתם עד לפה, סימן שהאתר שלכם איטי או שאתם רוצים לשפר אותו. האם באמת הכדאיות משתלמת? הרי מדובר בכמויות זמן אדירות, בהבנה מקצועית, ולעיתים, בכסף. לפניכם התשובה – הכדאיות מאוד משתלמת ואף חובה. עשיתם בדיקה ומצאתם תיקונים עיקריים? כעת, באפשרותכם 2 אופציות: תיקון הבעיות בעצמכם או על ידי גורם מוסמך – איש אופטימיזציה. אז למה באמת כדאי לעשות את זה? לפניכם מספר סיבות מוצדקות לתיקון בעיות במהירות האתר:

  • ירידה בכמות התנועה (עזיבה של גולשים) – שימו לב: באופן המומלץ והאידיאלי ביותר, אתרים בישראל צריכים להיטען עד 5 שניות לכל היותר, זוהי ההמלצה. אם זאת, במבחן המציאות, אתרים בישראל נטענים הרבה יותר זמן. תוצאה זאת גורמת לאובדן של גולשים, ירידה משמעותית בכמות התנועה, ובסופו של דבר, הפסד כספי. הפתרון הטוב ביותר, הינו, לבדוק את מהירות האתר ולתקן את הבעיות הקריטיות. מניסיון, זה באמת עוזר, בעיקר עבור אופטימיזציה למובייל. אתרים איטיים שיעשו אופטימיזציה למהירות האתר, יקבלו הרבה יותר חשיפה, פחות נטישות מגולשים, והקידום האורגני יצליח פלאות, בהתחייבות.
  • הקידום האורגני לא מתקדם כלל – מדד מהירות האתר הינו מדד המתייחס לאתרים איטיים. אם אתם מעוניינים להתקדם בתוצאות האורגניות בגוגל כדאי שהאתר שלכם יהיה מספיק מהיר, בעיקר במובייל. חווים איטיות באתר? הקידום האורגני לא מצליח? הבעיה נמצאת במהירות האתר, ותיקונה עשויה להוביל לעליה בדירוגים האורגניים, כמעט בוודאות. בפרויקט קידום אורגני, ללקוחות, כל חלק עיקרי בפאזל חייב לתפקד בצורה מושלמת – החל מתוכן מקצועי ואיכותי, מהירות האתר, קישורים, אופטימיזציה נכונה, ומדדים אחרים.
  • הפסד כספי וירידה בהכנסות בצורה דרסטית – כאשר האתר איטי, בסופו של דבר, האפקט יהיה מאוד קשה – הפסד כספי וירידה בהכנסות בצורה דרסטית. גולשים בישראל לא אוהבים להמתין, חסרי סבלנות, ורוצים לקבל את הכל כאן ועכשיו. לכן, מהירות האתר די חשובה, מבחינת חווית המשתמש, תהליכי הקידום האורגני, והתנועה הממוקדת לאתר.

ללא ספק, למהירות האתר ישנה חשיבות רבה, הן בתהליכי הקידום האורגני, והן בקמפיין הממומן. הפסדים כספיים, פחות הכנסות, תהליכי הקידום כושלים, ונטישות מצד הגולשים, אלה הם תופעות הלוואי שעשויות להופיע באתרים איטיים. אתר איטי מאבד חשיפה, נדחק אחורה בתוצאות החיפוש. לאחר בדיקת מהירות האתר, תיקון הבעיות באתרים איטיים, הם חובה וכדאיים מאוד, מניסיון רב.

כדאי לדעת – פרמטרים המשפיעים על מהירות האתר

מהירות אתר אינטרנט ניתנת לבדיקה על ידי כלים ייעודים ומושפעת ממספר רב של גורמים. לדוגמא: אחסון האתר, התהליכים והאלמנטים המצויים בו, הקבצים והתמונות, וגורמים נוספים. במקרים נדירים, אתר אינטרנט יכול להיות מושפע גם בעקבות וירוס או התקפות DDos מרובות. בתחום קידום אתרים אורגני ישנם מספר פרמטרים אשר עשויים להשפיע על המהירות האתר. הפרמטרים עשויים להשפיע על מהירות האתר לטובה ולרעה. אז מהם הפרמטרים? לפניכם:

  • שרת האחסון – שרת אחסון הינו שרת שבו האתר שלכם מנוהל ומאוחסן. שרת האחסון מספק לאתר תעבורה (מהירות), נפח אחסון, ואבטחה. בתחום מהירות אתרים, שרת האחסון מהווה חשיבות רבה ואיתו מגיעים פרמטרים נוספים: מיקום השרת, מהירות התגובה הראשונית, סוג ואיכות החומרה (מעבד, זיכרון, נפח אחסון), ועוד הרבה. ברוב המקרים, שרתים איטיים, לא יציבים, עם נפילות רבות, הם הגורם המרכזי לבעיות מהירות. מעוניינים במהירות גבוהה? בציון מרבי במדד המהירות של גוגל? בחרו בשרת הכי טוב. במרבית מהמקרים, הייתי בוחר בשרת על פי מספר פרמטרים: מיקום (אירופה בלבד), אבטחה ברמה גבוהה, סוג אחסון התומך ב־SSD, זמן תגובה מהירה, וללא נפילות כלל. בקיצור, שרת אחסון הינו המדד הראשוני אשר משפיע על מהירות האתר בצורה ישירה.*ההמלצה הכי טובה שלי – שרת אחסון מחברת Cloudways או יופרס.
  • מבנה האתר (הכל מתחיל מהבסיס) – יש משפט יפה שאומרים, הכל מתחיל מהבסיס. מבנה האתר משפיע רבות על מהירות האתר, באופן ישיר. החל מבניית האתר, בחירת מערכת ניהול התוכן, וקוד המקור. כל מערכת, סגורה או פתוחה, מביאה קוד אחר לגמרי. בנוסף, האלמנטים ועומק ה־DOM בוורדפרס, בתוספי Builder, משפיעים באופן דרסטי. הוספת אלמנטים חדשים, פיתוח ופיצ'רים חדשים, גם הם מכבידים על מהירות האתר. ההמלצה הטובה ביותר – בנו אתר עם מבנה סטנדרטי שלא מקריב את מהירות האתר.
  • רמת הקידוד – רמת הקידוד, במערכות וורדפרס, משפיעים רבות על ביצועי המהירות. וורדפרס הינה מערכת בקוד פתוח ולכן מפתחים נוהגים לשנות ולהתאים אותה. התוספים, ערכות הנושא, יכולות להכביד על מהירות האתר, במיוחד אם מדובר על תבניות כבדות. רמת הקידוד משתנה או נוצרת בצורה שונה בהתאם לתבניות העיצוב שבחרתם. לכן, אתרים מסוימים יכולים להיות מהירים יותר ואחרים פחות. בחרו בתוספים וערכות נושא שיספקו לכם רמת קידוד מצוינת, ללא שגיאות, הפניות מרובות, ועוד.
  • תמונות ומדיה – החלק העיקרי אשר מכביד על מהירות האתר הינו התמונות והמדיה. במיוחד במובייל, כאשר מהירות האינטרנט נמוכה, האתר ייטען הרבה יותר זמן. במבחן המציאות, תמונות ומדיה כבדה מעקבות וגורמות לאיטיות הדף. הדף נטען הרבה זמן? ובכן, ייתכן שמדובר בתמונות די כבדות, בסרטונים, ובאלמנטים הזקוקים לתעבורה גדולה יותר. הפתרון הטוב ביותר, הינו, אופטימיזציה לתמונות. ניתן למצוא מספר תוספים שימושיים. מניסיון אישי, אחרי האופטימיזציה, המהירות תשתפר פלאות ואף תגרום לעליה בדירוגים.*לידיעתכם: תמונה מומלצת הינה בין 50-100kb, זוהי המלצתי.
  • בקשות והפניות – בקשות והפניות הינם רכיבים אשר נמצאים באתר, כחלק מתוספים ומערכות נושא. לעיתים, נוצרים בקשות חיצוניות לשרת, לדוגמא: בקשות חיצוניות. הבקשות יכולות להיות מספר פונטים המותקנים באתר, אייקונים, קבצי פיתוח, ותמונות. צמצום כמות הבקשות והנפח הכללי יכול לגרום למיטוב של מהירות האתר, בוודאות. ניתן לבדוק את כמות הבקשות בתפריט Waterfall ב־GTmetrix. בנוסף, צמצום הבקשות לא רק ייעל את מהירות האתר אלה יגרום גם לעליה בציון המהירות בגוגל. הכדאיות, משתלמת.

5 הפרמטרים הללו הינם הפרמטרים המשפיעים ביותר במהירות האתר, תיקונם, תהיה מאוד כדאית. בדגש על הפרמטר האחרון, בקשות. מניסיון אישי, צמצום הבקשות תגרום לתוצאה מיטבית, מניסיון. לדוגמא: אם האתר מכיל כ־150 בקשות, צמצום הבקשות ל־50 ואף פחות תגרום לטעינה מהירה. בסופו של דבר, הדפדפן מעכב את עליית הדף בעקבות כמות הבקשות. בנוסף לכך, שימוש חכם באמצעות תוספי Cache יכולה לזרז תהליכים, לצמצם את כמות ההפניות, ולייעל את העבודה.

מה עכשיו – כלים לבדיקת מהירות אתרים

מחיפוש מהיר בגוגל תוכלו למצוא לפחות 10 כלים מומלצים לבדיקת מהירות האתר בדגש על SEO. ואם זאת, עולה שאלה, האם הם מומלצים ומדויקים? מניסיון אישי, לא כולם. ישנם כלים טובים יותר, וישנם פחות. למעשה, הכלים המומלצים לבדיקת מהירות האתר הינם הכלים הוותיקים, בוודאות. והינה חדשות שדי יפתיעו אתכם – הכלי Page Speed של גוגל איננו הכלי היחיד באינטרנט.

הבדיקה מתבצעת בצורה די פשוטה: הדבקת כתובת העמוד או הדומיין בתיבה המתאימה. לאחר מספר דקות, הכלים לבדיקת מהירות האתר יאתרו בעיות ויציגו את הציון הסופי של מהירות האתר. הכלים לבדיקת מהירות האתר מציינים את הציון לאחר שכלול כל הנתונים, המידע, והפרמטרים. הציונים מוצגים ומשתנים בהתאם לסוג הכלי. לדוגמא, יש כלים המציגים את הציון לפי מספרים, וישנם כלים המציגים את הציון לפי אותיות. לצורך הדוגמא: ציון A או 100 יעיד על ציון גבוהה.

לפניכם מספר כלים מומלצים לבדיקת מהירות האתר, אלה הם הכלים המומלצים ביותר:

  • כלי מספר 1: PageSpeed Insights – הכלי הנפוץ והמוכר ביותר לבדיקת מהירות האתר, הכלי של גוגל למקדמי אתרים, הכירו את PageSpeed Insights. כלי זה פועל בשני מודלים עיקריים: מודל המובייל על גבי רשת 4G, והמודל המבוסס על גבי דפדפן הכרום. באמצעות כלי זה, נוכל לבדוק מהם הבעיות בגרסת מובייל ודסקטופ בצורה נפרדת, בשונה מכלים אחרים לבדיקת מהירות אתר. הציונים מוצגים בספרות, 100 זה הציון המרבי שניתן לקבל. בשנים האחרונות, ציון ירוק, 90-100 עשה צרות להרבה בעלי אתרים, האובססיביות ניצחה. למען הסר הספק, מבחינת דירוגים בגוגל, אין שום תוצאות משמעותיות בין 90-100. זהו הכלי הנפוץ ביותר לבדיקת מהירות האתר, הכלי ברובו מדויק ומספר תובנות רבות.
  • כלי מספר 2: Web Page Test – כלי זה, Web Page Test, הינו כלי נפוץ ואפקטיבי מאוד. הכלי מאפשר לבדוק את מהירות האתר על פי העדפה של מיקום, מכשיר, ודפדפן. Web Page Test מאוד מדויקים במה שהם מביאים, מספקים נתונים טכניים, ומעניקים תובנות חדשות ושימושיות לייעול מהירות האתר. הדוח הסופי מספק לנו את התשובה המלאה – למה האתר שלנו איטי, ומה אפשר לעשות עכשיו. דוח מפורט, לפרטי פרטים, זה הכלי.
  • כלי מספר 3: GTmetrix – בשנים האחרונות, GTmetrix הפך להיות אחד הכלים האהובים, הנפוצים, והיעילים ביותר לבעלי אתרים, מקדמי אתרים, וחברות בניית אתרים. הכלי מספק נתונים חשובים, תובנות שימושיות, ומידע טכני ונחוץ. הכלי עוזר להבין היכן נמצאות הבעיות הקשורות לאיטיות האתר, מעניק גרפים ודוחות מעניינים, ועוד הרבה, לא חסר. GTmetrix הינו אחד מהכלים השימושיים והאהובים עלי מכל. הכלי מציג נתונים אמיתיים, מדויקים, ומסנן נתונים שאינם חשובים למשתמש. במילים אחרות, תכלס. ניתן לשנות את מיקום וסוג הבדיקה על ידי התחברות למשתמש או יצירת חשבון חדש. כלי GTmetrix מבצע את הבדיקות ומציג את הנתונים על ידי מודל של דפדפן כרום, שפותח על ידי גוגל.

אלה הם 3 הכלים הנפוצים לבדיקת מהירות אתר, קיימים כלים נוספים שפועלים על אותו עיקרון. מבדיקה שערכתי באופן אישי, לא קיימים כלים אשר מסוגלים להתחרות עם הכלים שפירטתי. אם זאת, כדאי ומומלץ לקבל נתונים נוספים מכלים אחרים. לדוגמא: Pingdom, ו־Speedom, ועוד. שימו לב: הבדיקות המתבצעות הינם מדויקות ומשתנות מאתר לאתר, בהתאם לסוג האתר והבעיות. לפני תיקון הבעיות, כדאי לחקור וללמוד אודות מהירות האתר. לחלופין, ניתן לפנות לאיש אופטימיזציה.

לכלים נוספים חפשו בגוגל: כלים לבדיקת מהירות אתר.

אולי תרצו לקרוא גם על: