תפריט

מפות חום: איך מפות חום יכולות לסייע בקידום האתר?

בעבר קידום אתרים בגוגל היה פשוט וקל – היינו חוזרים על מילת המפתח מספר בלתי מבוטל של פעמים, ומנוע החיפוש מיד היה מסיק שהדף שלנו רלוונטי עבור הגולשים.

כיום, זרמו לא מעט מים בנהר ומנועי החיפוש למודי השטיקים והתכסיסים, כבר יודעים לזהות מתי אתר סתם מספים את הרשת ומתי מדובר בנכס של ממש שעשוי להיות משמעותי ובעל ערך לגולשים. אחת מן הדרכים שבאמצעותה מנועי החיפוש יודעים לזהות אתרים בעלי תכנים משמעותיים היא איך לא – בהתנהגות הגולשים.

הקשר שבין התנהגות הגולשים לקידום SEO

להתנהגות הגולשים יש השפעה אדירה על האופן שבו מנועי החיפוש מפרשים את איכותם של האתרים השונים. מספיק לבצע רפרוף קל על מערכת Google Analytics לניתוח התנהגות הגולשים, כדי להבין עד כמה גוגל מייחסת לכך חשיבות עצומה:

  • זמן שהייה – גוגל מודדת את הזמן שהגולשים שהו באתרנו ועל-ידי כך היא מבינה אם מדובר בתוכן בעל חשיבות או לא.
  • אחוזי נטישה – גוגל מודדת את אחוז הגולשים שנכנסו לאתר מתוך תוצאות החיפוש ושהחליטו לעזוב מבלי לעבור לעמודים נוספים. בדרך הזו גוגל לעתים מבינה שהרלוונטיות של אתר מסוים היא פחותה מן המתחרים.

במערכת נוספת הנקראת Google Search Console או בעברית "כלי מנהלי האתרים", ניתן למצוא רמיזה נוספת למידת הרצינות שגוגל מייחסת להתנהגות הגולשים:

  • שיעור קליקים ממוצע (CTR) – זהו למעשה מדד שמספר לנו על מדד ההקלקות אל מול החשיפות שלנו בתוצאות החיפוש. ככל שה-CTR גבוה יותר והגולשים מקליקים על האתר שלנו פעמים רבות יותר, כך גוגל מבינה שאנו רלוונטיים וראויים להופיע בעמוד הראשון.
  • נוחות בניידים – גוגל ממש מתריעה בפנינו כאשר האתר שלנו לא מותאם בצורה כזו או אחרת לגלישה בניידים. "כתב קטן" ו"צפיפות גבוהה", היא הודעה מוכרת ממנוע החיפוש. מכאן ניתן להסיק שאם התנהגות הגולשים במובייל תיפגע, גוגל תשקול מחדש את מיקומנו לשלילה.

מהי מפת חום?

סטטיסטיקות זה נחמד וזה יכול לעזור לנו באופן משמעותי ב-SEO ובגיבוש המסקנות. יש אפילו אנשי מקצוע שכל ייעודם הוא ניתוח התנהגות משתמשים בגוגל אנליטיקס. עם זאת, אני לפעמים מוצא את הניתוח הוויזואלי כיעיל הרבה יותר ובנימה זו ארצה להתייחס למפות חום.

כיום ניתן למצוא מגוון רחב של תוכנות שונות המאפשרות "להקליט" את התנהגות הגולשים בתוך האתר הן בסרטוני ווידאו והן בתמונות המציגות את דף האתר. במקום שנראה רק סטטיסטיקות וננתח אותן תוך גישוש באפלה, אנו ממש יכולים לראות מה גולש נקודתי עשה באתר שלנו וכיצד הוא חווה אותו.

אז למה קוראים להן "מפות חום"? כיוון שבאמצעותן אנו נוכל לראות את דף האתר ולמפות בו את האזורים שבהם הגולשים התמקדו והקליקו יותר. אזורים אלו ייצבעו לרוב בכתום שהולך ומתחזק בהתאמה למידת הפעילות שבוצעה באותו המקום.

כיצד מפת חום יכולה לעזור לניתוח התנהגות המשתמש?

מפות החום מסייעות לנו להבין בדיוק מה הגולשים שלנו ביצעו באתרנו, מה נתן להם חוויה חיובית ומה גרם להם לחוות את האתר לשלילה ומשם הדרך לנטישה היא קצרה.

בין היתר אנו יכולים לזהות באמצעות מפות החום, התנהגויות דוגמת:

  • האם הגולשים ניסו להקליק על אזור מסוים שאותו הם הסיקו בתור כפתור? אם האזור הזה הוא איננו כפתור וגולשים רבים טעו, ייתכן שהם יחוו זאת בתור אתר "מאתגר" ו"מתיש" ולכן יינטשו כמעט באופן מידי.
  • כיצד הגולשים שלנו קוראים את האתר? ידוע שתוכן איכותי הוא חלק בלתי נפרד ממלאכת הקידום האורגני. לכן חשוב שנדע אם הגולשים שלנו באמת עוברים על התוכן ונהנים ממנו או שמא מדלגים ומשתעממים. במפות חום ניתן לזהות את הרגלי הקריאה של הגולשים על-ידי תנועת העכבר מימין לשמאל. בעזרת הקלטה של סרטון נוכל להבין אם התוכן מסודר בצורה נוחה או שמא מצריך שיפוץ ושיפור.
  • האם יש אזורים שלמים בדף האתר שאינם זוכים ליחס? ייתכן מאוד שנשקיע בחוויית משתמש נהדרת ואפילו נעלה סרטון תדמית שהסרטנו במיוחד עבור האתר. בפועל נגלה במפת החום ובהקלטה, כי הגולשים עוברים ליד הסרטון או לעתים כלל אינם מגיעים אליו בגלילה. האם משהו בעיצוב עייף את הגולשים? האם יש אזור שבו לרוב הגולשים מפסיקים לסקור את הדף? על השאלות הללו מפת חום יכולה לענות.

ואיך כל זה מתקשר לקידום אורגני?

כאמור, מנועי החיפוש של היום הם לגמרי לא פראיירים. הם מחפשים אתרים שמספקים לא פחות מחוויית משתמש מעולה והם מודדים אותנו בכל רגע נתון.

Google Analytics ו-Search Console אמנם משלימים לנו את מרבית התמונה החסרה, אך למפות חום ישנה תרומה שלא ניתן להפחית מחשיבותה.

בעזרת מפות חום והקלטת התנהגות הגולשים, אנחנו יכולים לזהות אם אתר עודד גולשים לבצע אינטראקציה ולעבור בין עמודים או לא. ככל שהאתר "מפעיל" את הגולשים יותר ויותר, כך בהתאמה נחזה בהתקדמות הדרגתית וחיובית בתוצאות החיפוש האורגניות.

אלו מסקנות SEO ניתן לגבש ממפות חום והקלטה?

לא פעם, כשאני נתקל במילת מפתח מאתגרת אצל לקוח, אני מיד בודק דרכים שבאמצעותן אוכל לשפר את האופן שבו הגולשים חווים את העמוד המקודם.

אז מה עושים במקרים שבהם מזהים שמרבית הגולשים מאבדים עניין במהירות?

במקרים אלו אני נוהג לבקש מלקוחותיי סרטון מקצועי שדן בנושא. הוספת סרטון מעלה את זמן השהייה ומעוררת בקרב הגולשים עניין כמעט מידי. הם איבדו עניין בתוכן? אין שום בעיה! הכל מופיע לכם גם בסרטון ויזואלי וקצרצר.

בנוסף לכך, אני נוהג לחפש אחר אלמנטים עיצוביים שונים שיכולים לשפר את חוויית המשתמש כולה. תוכן שמופיע על גבי משטח לבן ואינסופי ומזכיר קובץ וורד, עלול להתפרש כשעמום טוטלי עבור הגולשים. תוכן שמופרד בצורה עיצובית מסוימת ומלווה בתמונות, יכול לשפר את התנהגות המשתמש באופן משמעותי.

בנוסף, הקפידו תמיד לשאול את עצמכם אם התוכן מחולק בצורה הנוחה לקריאה מרפרפת, התנהגות שנפוצה בקרב גולשים. בדקו האם התוכן מופרד לסעיפים, בנוסף הקפידו על פסקאות המופרדות על-ידי כותרות גדולות וברורות המהירות את הנושא המדובר בכל פסקה ופסקה.

והדבר החשוב מכול – האם העמוד מניע לפעולה?

בסופו של יום גם אם נגיע לעמוד הראשון בגוגל במגוון רחב של ביטויים חשובים, מה שישנה לנו הוא השורה התחתונה – האם יש הגולשים הופכים ללקוחות משלמים.

בקידום אתרים, חשוב תמיד שנזכיר לעצמנו כי הקידום לעמוד הראשון לא נועד לצורך טפיחת שכם על האגו ולבסוף אנחנו רוצים להגדיל את הכנסות העסק.

דרך מפות חום אפשר להבין ולנתח את התנהגות המשתמש, למקסם את חוויית המשתמש ולבסוף להביא לתוצאה הרצויה והיא להניע את הגולשים לפעולה.

כיצד נבין ממפות החום אם האתר מניע לפעולה? פשוט מאוד, האם הגולשים מגיעים אל הטופס? האם הלחצן של העכבר של הגולש עבר עליו? האם כפתור השליחה מושך את תשומת לב הגולשים וזוכה להקלקות סתמיות (עושים את זה לא מעט)? כל אלו, הן שאלות שחשוב שנשאל את עצמנו בכל רגע נתון ויתרה מכך – עלינו להשיג את התשובות בהקדם האפשרי.

צריכים שאנתח לכם את האתר? דברו איתי

שמי אלי סאסי ואני מקדם אתרים SEO מאז 2010

מאתרי תדמית ועד לאתרי פורטל מורכבים, אני מספק שירותי SEO מקצועיים וממוקדי מטרה הכוללים בדיקת ביצועים ויצירת אסטרטגיות מותאמות אישית.

לפרטים נוספים השאירו לי פניה ואחזור אליכם בהקדם האפשרי.

רוצים ללמוד עוד על קידום אורגני? לחצו כאן

elisasi

היושש… שמח שבחרת ללחוץ עלי : )

קוראים לי דיזי אני הדינוזאור של אלי סאסי
כשהוא מקדם אתרים אני סוגר לו לקוחות חדשים : )

רק המגניבים בוחרים להקליק עלי וזה ממש מרגש אותי

קיבלת ממני הנחה על קידום אורגני + כתבת יח"צ כל חודש במתנה מהאתרים המובילים בישראל מה שיקדם אותך מהררררררררר יותר מאחרים אבל ששש… זה בנינו אה?!

כדי שאדע שבאת דרכי תכתוב לי
את הקוד #דינוזאור# בשדה המתאים: