נעים מאוד, אלי סאסי
מומחה לקידום אתרים משנת 2010.

בוא להיות דינוזאור בתחומך!

איתי תצליח,

SEO

רוצה לספר לי על האתר שלך? מלא/י פרטים| או חייג/י: 0723950683

כיצד Google Analytics עוזרת לקידום האתר?

כשזה מגיע לקידום אתרים SEO, חשוב לשלב מגוון רחב של מערכות שיאפשרו לנו לקבל את התמונה המלאה.

האם התוכן שאנחנו כותבים מקנה לגולשים שלנו ערך מוסף? האם העיצוב של האתר נעים לעין ומשפיע על זמני השהייה? האם הגולשים עוברים לעמודים נוספים באתר? האם הם מגיעים לטפסי צור הקשר?

בקידום SEO חשוב שנזכור שני דברים מרכזיים:

  • גוגל מודדת בכל רגע נתון את הנתונים שמעידים על חווית המשתמש של הגולשים. באתרים שבהם היא מזהה חוויית משתמש טובה, הרי שהדירוגים האורגניים משתפרים מעת לעת וממשיכים לפלס את דרכם אל המקומות הראשונים של העמוד ה-1. באתרים שבהם חווית המשתמש היא ירודה, גוגל מקפידה לדרג מטה בהתאם, דבר התואם את עמדתה בכל הנוגע לעדכון פינגווין.
  • השורה התחתונה – האם הגולשים שלנו השאירו לנו פניה/ביצעו רכישה או לא? בעלי עסקים וחברות פועלים לקדם את אתריהם למטרה אחת ויחידה – הגדלת מספר הפניות וההכנסות של העסק. הגענו לעמוד הראשון וכלום לא קרה? מבחינתנו פשוט לא השגנו את המטרה.

אז איך גוגל אנליטיקס משתלבת בכל הסיפור הזה?

אם יש משהו שגוגל נדיבה בו הרי שאלו המערכות החינמיות השונות שהיא מנגישה לציבור הרחב ואשר מסייעות לקידום אורגני וממומן. במקרה הזה ארצה להתעכב על מערכת Google Analytics שמאפשרת לנו לנתח את התנהגות הגולשים.

את חשבון האנליטיקס יש לפתוח על Gmail ולאחר מספר שלבים אינטואיטיביים ופשוטים שכוללים אישור תקנון וכיוצא בזה, מגיעים לשלב שבו יש להטמיע קוד בתוך האתר. אותו הקוד מאפשר לגוגל אנליטיקס להזרים אליה נתונים בכל הנוגע לגולשים שנכנסו לאתר. אילו נתונים? או! עכשיו הגענו לעיקר המאמר.

משתמשים

בין הנתונים החשובים והבסיסיים ביותר שגוגל אנליטיקס מנגישה לנו, ניתן למנות את מספר המשתמשים כשהכוונה היא למספר הגולשים שנכנסו לאתר.

לצד נתון "משתמשים" יש לנו נתון נוסף העונה לשם "משתמשים חדשים". ההבדל בין השניים הינו:

  • משתמשים – כאן אנו רואים את כל המשתמשים שנכנסו לאתר. אלו יכולים להיות משתמשים חדשים לחלוטין שמבקרים באתר לראשונה ואלו יכולים להיות משתמשים שהיו באתר בעבר (אפילו אתמול) והחליטו לחזור בשנית.
  • משתמשים חדשים – אלו משתמשים שגוגל זיהתה אותם ככאלו שנכנסו לאתר בפעם הראשונה.

כיצד זה עוזר לנו?

דרך מספר המשתמשים שנכנסו לאתר, אנו יכולים לקבל אינדיקציה אם עבודת ה-SEO שלנו מניבה תוצאות או לא. אם מספר המשתמשים נשאר זהה או לחלופין ירד, אז הרי שייתכן ועבודת הקידום שלנו לא משפיעה כלל או שלחלופין, משהו שנעשה באתר גרם לו לחוות ירידות במיקומים, דבר המתכתב במקביל עם ירידות במספר כניסות המשתמשים.

הסתייגות – חשוב לדעת שגוגל "צובעת" את המשתמשים ומזהה אותם כחוזרים בעזרת השתלת "קוקיז". הגולשים רשאים בכל עת למחוק את הקוקיז שעל הדפדפן וכך לגרום לגוגל אנליטיקס לזהות משתמש שכבר היה באתר כחדש ולא כחוזר.

חשוב לקחת זאת בחשבון ותמיד להדגיש כי הנתונים אינם מדויקים במאת האחוזים.

ביקורים

מדד הביקורים באתר יכול להיות קצת מטעה בשמו. גוגל אנליטיקס מפרשת ביקורים כמספר האינטראקציות שהגולשים ביצעו בתוך האתר ולרוב יהיה מדובר באופן דיפולטיבי במספר העמודים שהגולשים עברו באתר.

נניח ויש לנו 2 גולשים, קרי משתמשים, שהיו באתר. גולש אחד היה בעמוד אחד בודד והחליט לחזור חזרה אל תוצאות החיפוש. הגולש השני החליט לעבוד לעמוד נוסף באתר כדי לקבל מידע. כך למעשה יש לנו 2 משתמשים וביקור אחד בלבד.

כיצד זה עוזר לנו ל-SEO?

זוכרים שתוכן חייב להיות כזה שמדבר אל הגולשים ומפעיל אותם? אז הרי שאם אנחנו מזהים דף תוכן שבו מספר הביקורים הוא נמוך ממספר המשתמשים, חשוב שנבצע מעבר מחודש ונזהה מה ניתן לשפר בעמוד.

האם יש צורך לשלב קישורים פנימיים חדשים? האם הקישורים הפנימיים וההפניות למקורות מידע נוספים הינן בולטות מספיק? האם התוכן לא מדרבן את הגולשים לבצע את המעבר? גוגל אוהבים אינטראקציה וברגע שהם יזהו כי הגולשים מקבלים ערך מוסף מקישורים פנימיים, אנו נרגיש זאת עם שיפורים במיקומים.

משך ביקור

מדד נוסף וחשוב לא פחות הוא משך הביקור הממוצע של הגולש באתר.

הנתון הזה מתכתב באופן חד משמעי עם מדד המשתמשים ומדד הביקורים ומדוע? כאן הגענו לרגע הנכון להסביר קצת על האופן שבו גוגל אנליטיקס חושב.

נניח ויש לנו 2 משתמשים חדשים באתר ושניהם בילו 30 שניות באותו העמוד. גולש א' החליט שהוא חוזר אל תוצאות החיפוש ועובר לאתר מתחרה, ואילו גולש ב' המשיך לעמוד נוסף. מבחינת גוגל, הדרך היחידה שלה למדוד את משך השהייה בעמוד היא על בסיס מעבר לעמוד נוסף. כך למעשה אנחנו נמדוד שמשך השהייה בעמוד הראשון היה 30 שניות בלבד.

אם הגולש שבעמוד ב' שהה 30 שניות ונטש את האתר – אז הרי שהמדידה שלנו תישאר על 30 שניות. אם הוא יעבור לעמוד ג', מבחינת גוגל משך השהייה יעמוד על דקה.

כיצד זה עוזר לנו?

זהו מדד נוסף שמאפשר לנו להבין אם גולשים עברו בין עמודים שונים וביצעו אינטראקציה. ככל שזמני השהייה שלנו יהיו גבוהים יותר, כך אנו נוכל לפרש מכך שהגולשים שלנו נהנים מהשהות באתר ועוברים בין עמודים שונים.

אחוז נטישה

גם אחוז נטישה מתכתב לנו באופן מדויק עם המדדים הנוספים שציינו.

נחזור אל שני הגולשים החביבים מהדוגמאות הקודמות. נניח ויש לנו 2 גולשים שנכנסו לאתר. גולש אחד החליט לחזור לתוצאות החיפוש ואילו הגולש השני המשיך לעמוד נוסף. במקרה הזה גוגל תחשב 50% נטישה. כלומר נוכל להסיק שמחצית מן הגולשים נטשו את עמוד הנחיתה שאליו הגיעו לראשונה.

זכרו, כי הגולש שהמשיך לעמוד הבא, משפיע גם על זמני השהייה וגם על כמות הביקורים – הכל מתקשר להכל.

כיצד זה עוזר לנו?

ובכן, זהו מדד נוסף שמאפשר לנו להבין האם עמוד מסוים באתר מספק את חווית הגלישה האידיאלית. אם גולשים רבים החליטו לנטוש ולחזור חזרה לתוצאות החיפוש, אז הרי שייתכן והם לא מקבלים את המענה למבוקשם. כאן המקום לבצע מקצה שיפורים ולנתח במדויק מה עלול להוביל לחווית גלישה שלילית.

האם חובה להטמיע גוגל אנליטיקס?

אם תשאלו אותי – לקדם אתר מבלי להטמיע בו גוגל אנליטיקס שווה ערך לגישוש באפלה. אנחנו מקדמים ועובדים במרץ ואילו בפועל איננו יכולים למדוד את התוצאות.

נכון שבמערכת אחרת לחלוטין אנו יכולים לעקוב אחרי המיקומים של האתר, אבל האם בשורה התחתונה נכנסו אלינו גולשים והאם הם נהנו מן התוצאה שהם קיבלו? את זה לא נוכל לדעת אלא אם נטמיע בתוך אתרנו את מערכת Google Analytics.

ישנם עוד מגוון רחב של פרמטרים שונים אותם ניתן לבחון במערכת וקצרה היריעה מלספר על כולם. אוכל לעשות טיזינג קצר ולספר שניתן להטמיע "אירועים" אותם ניתן לראות בגוגל אנליטיקס. בין היתר אירועים דוגמת צפייה בסרטון – האם הגולשים צפו בסרטון שהטמענו באתר? האם הם הפסיקו באמצע או ראו עד הסוף? האם הם גללו עד 50% מהאתר או שאולי לא עברו את רף ה-25%?

כל אלו הן שאלות רלוונטיות ומהותיות לקידום אתרים והן יכולות לתת לנו עיניים במקום הכי נסתר שיש – מה הגולש חווה בעת הגלישה באתר.

עוד שיטות טובות לקידום תלמדו בקורס שלי