תפריט

גורמי דירוג: האם עדיין יש כאלה?

על פי הנחה רווחת בענף קידום האתרים, דירוג אתרים בתוצאות החיפוש מתבצע באמצעות אלגוריתם המשווה פרמטרים דומים בעמודים שונים וקובע אילו מהם רלוונטיים יותר לשאילתה של משתמש. פרמטרים אלה מכונים "גורמי דירוג" (Ranking Factors), ועל פי הצהרות שונות שיצאו מגוגל לאורך השנים התקבעה ההנחה שיש יותר מ-200 כאלה.

אלא שהזמנים השתנו, וכך גם גוגל. הגיע הזמן לבחון מחדש את ההגדרה של "גורם דירוג", אם הוא בכלל רלוונטי עדיין, וכיצד השינויים משפיעים על העתיד של קידום אתרים בגוגל ובכלל על מקדמי אתרים בישראל

מה שהיה הוא שיהיה?

לפני שני עשורים בערך, דירוג עמוד בגוגל היה פשוט וקל. כל מה שהיה צריך לעשות הוא לדאוג לקישורים פנימיים וחיצוניים בגוף הטקסט, כותרות מתאימות ושילוב ביטויי מפתח הן בעמוד הבית של האתר והן בעמודים השונים שלו (באופן שמתמקד יותר ויותר בביטויים ספציפיים וארוכים יותר ככל שמעמיקים פנימה לתוך האתר).

האלגוריתם של גוגל באותם ימים היה בנוי מ"יותר מ-200 גורמי דירוג" (כך לפי הצהרות שונות של גוגל), ומקדמי אתרים ידעו פחות או יותר אילו פעולות לבצע על מנת לשפר את דירוגם של עמודים בתוצאות החיפוש בהתבסס על אותם 200 גורמי דירוג. אמנם האלגוריתם עצמו השתנה, התעדכן והשתפר באופן תדיר, כאשר פרמטרים שונים הצטרפו לרשימת גורמי הדירוג או הוסרו ממנה, או שמשקלם של גורמי דירוג מסוימים השתנה יחסית למשקלם של אחרים – אולם באופן כללי היה ברור שהעיקרון נשאר פחות או יותר זהה.

מאידך, בשנים האחרונות ניכר שהשינוי באלגוריתם של גוגל מהותי הרבה יותר; לראיה, האלגוריתם מדרג גם עמודים שאינם כוללים אף ביטוי מפתח – לכאורה דבר שמנוגד לחלוטין לחוקיות שתוארה לעיל. איך זה קורה? האם יתכן שהאלגוריתם של גוגל כבר אינו מתייחס למילות מפתח, טקסט עוגן ופרמטרים אחרים שבעבר נחשבו לגורמי דירוג?

מאתיים בריבוע

מחוץ לגוגל, אף אחד לא באמת יודע מהי ההגדרה המדויקת של "גורם דירוג" בעיני גוגל, ולכן גם מספרם לא ברור. אם פעם נהוג היה לחשוב שיש 200 גורמי דירוג, הרי שכיום יש הטוענים שלמעשה יש לדבר על 40,000 גורמי דירוג – בגלל יחסי הגומלין שיש בין פרמטרים ושאותם, לפחות לכאורה, האלגוריתם לוקח בחשבון.

לדוגמה, אם באתר יש תוכן רב מצד אחד, ועם זאת משך שהייה ממוצע קצר של גולשים בעמוד – האם מדובר בגורם דירוג אחד שכולל שילוב של הפרמטרים הללו או בשני גורמי דירוג נפרדים? ואם בעמוד מסוים יש הרבה קישורים, אבל מקורם לא חופף מבחינה סמנטית לביטוי המפתח שגולש חיפש – האם זהו גורם דירוג? ואם שיעור הנטישה גבוה אבל כך גם מספר הגולשים החוזרים לבקר בעמוד – האם גם זה יכול להיחשב גורם דירוג?

לחשב את המסלול מחדש

גוגל מנסה לאחרונה להתחשב יותר ויותר בחוויית המשתמש תוך ניסיון להבין את הכוונה העומדת מאחורי השאילתה שהוקלדה בשורת החיפוש ולא רק להתבסס על המילים המוקלדות עצמן. כך למשל אם יש מילת חיפוש מסוימת שיכולות להיות לה מספר משמעויות שונות, אזי גוגל עושה מאמץ להבין לאיזו משמעות התכוון המשתמש – ולספק לו את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר. כך למשל המילה "תפוז" יכולה להיות שם של פרי, שמו של פורטל אינטרנט או שם של חנות בגדים; אם גולש מחפש דבר מה שקשור ב"תפוז", לאיזו מן המשמעויות הוא מתכוון?

האלגוריתם של גוגל כבר איננו פשוט כבעבר. יש אומרים שהוא הפך לאלגוריתם דו-שלבי, כלומר מדרג תחילה את כל העמודים שרלוונטיים לשאילתה מסוימת, ואז מדרג אותם מחדש על פי כוונת המשתמש כפי שהאלגוריתם מבין אותה – ואם אכן כך, אזי אולי יש צורך לדבר על אותם 200 גורמי דירוג, אבל כעת הם משוקללים פעמיים.

אחרים טוענים שהאלגוריתם של גוגל השתפר בעזרת הטמעת שימוש באלגוריתמים חכמים נוספים, מתחום האינטליגנציה המלאכותית, למידת מכונה וכריית מידע. אם זהו המצב, אזי גם אם עמוד אינטרנט מסוים יכלול ביטוי מפתח מדויק בן שתיים או שלוש מילים בכותרת הראשית, בכותרות משנה, בטקסט העוגן ובתיאורי המטא – הוא עדיין עשוי להיות מדורג במיקום נמוך עבור אותו ביטוי מפתח או במיקום גבוה עבור מילות מפתח אחרות לגמרי, הכל לפי הדרך בה האלגוריתמים הללו מבינים את התוכן שבעמוד.

סיכום

גוגל נוטה לשמור על ערפול בכל הקשור לדרכים המדויקים בהן עובד האלגוריתם, אבל אפשר להבחין בשינוי לאורך הזמן. אם בעבר הייתה לפרמטרים מסוימים בעמוד השפעה ניכרת על דירוגו בתוצאות החיפוש, אפשר היה לכנות אותם "גורמי דירוג"; אולם כיום האלגוריתם הרבה יותר מורכב, הרבה יותר מפותח וגם הרבה יותר מעורפל.

עובדה: עמודים שלכאורה נוהגים "לפי הספר של פעם" עשויים להיות מדורגים במיקומים נמוכים יותר מאשר עמודים שמצליחים לקלוע טוב יותר לכוונת המשתמש גם מבלי לעבור דרך הצ'קליסט של גורמי הדירוג המסורתיים. כנראה שפשוט הגיע הזמן להיפרד מן הרעיון הכללי של "200 גורמי דירוג" ולחפש נקודת מבט רעננה שמתאימה יותר לקידום בגוגל של היום.

CTR SEO1

החשיבות של מטה טייטל מזמינה

הקלדתם ביטוי כלשהו במנוע החיפוש? מיד קפצו מולכם מגוון רחב אתרים שונים שכולם ככולם מציעים את המידע הרלוונטי עבורכם. המבנה של האתרים המופיעים הוא ברור

Read More »
elisasi

היושש… שמח שבחרת ללחוץ עלי : )

קוראים לי דיזי אני הדינוזאור של אלי סאסי
כשהוא מקדם אתרים אני סוגר לו לקוחות חדשים : )

רק המגניבים בוחרים להקליק עלי וזה ממש מרגש אותי

קיבלת ממני הנחה על קידום אורגני + כתבת יח"צ כל חודש במתנה מהאתרים המובילים בישראל מה שיקדם אותך מהררררררררר יותר מאחרים אבל ששש… זה בנינו אה?!

כדי שאדע שבאת דרכי תכתוב לי
את הקוד #דינוזאור# בשדה המתאים: