נעים מאוד, אלי סאסי
מומחה לקידום אתרים משנת 2010.

בוא להיות דינוזאור בתחומך!

איתי תצליח,

SEO

רוצה לספר לי על האתר שלך? מלא/י פרטים| או חייג/י: 0723950683

Search Console: איך כלי מנהלי האתרים של גוגל עוזר לנו?

במאמר הקודם על גוגל אנליטיקס סיפרתי בהרחבה כיצד גוגל מספקת לנו ביד נדיבה מגוון רחב של כלים חינמיים שמסייעים לנו במלאכת הקידום האורגני. במאמר הנוכחי אני ארצה להתעכב על מערכת הנקראת "כלי מנהלי האתרים" או בשמה באנגלית Google Search Console.

מדובר באחד מן הכלים החשובים והמהותיים ביותר לקידום אתרים והוא מאפשר לנו לדעת אם ביצענו את עבודתנו בצורה נכונה, או שמא ישנן נורות אדומות שצריכות להידלק.

 

אז מהו Google Search Console?

פעמים רבות אני אוהב להגדיר את הכלי הנחוץ הזה ללקוחותיי במילים הבאות – זהו ערוץ התקשורת הבלעדי שלנו עם מנוע החיפוש.

קידום אתרים משול הרבה פעמים לעבודה שמגששת באפילה. אנחנו מקדמים ועושים את כל מה שנחוץ כדי שהאתר יגיע לשיפורים, ואילו אין לנו שמץ של מושג מה מנוע החיפוש חושב על המלאכה הקשה אלא כאשר ישנם שיפורים או שינויים בדירוגים. כאן בדיוק, גוגל באה להפיג לנו את כל סימני השאלה.

Google Search Console הוא כלי חינמי שניתן להתקינו בעזרת Gmail בלבד. במעמד ההתקנה, כלי מנהלי האתרים יבקש מאיתנו את הדומיין של האתר ולאחר מכן יציג בפנינו קוד להטמעה. בתהליך קצר של השתלת הקוד בדפי האתר, כל שנותר לעשות הוא לאמת את הנכס והרי לנו כלי מנהלי אתרים מוכן ומזומן.

 

מה הם השימושים העיקריים של כלי מנהלי האתרים?

כפי שהגדרתי קודם לכן, כלי מנהלי האתרים הוא לא פחות מאשר ערוץ התקשורת הבלעדי שלנו מול מנוע החיפוש.

מהרגע שבו חיברנו את הסירץ' קונסול לאתר, אנו יכולים להתחיל לקבל התראות שונות מגוגל באשר לתקלות, דגשים לשיפור ומגוון נתונים נוספים על ביצועי האתר עליהם ארחיב בסעיפים הבאים.

 

סקירה כללית

בלשונית הראשית של סקירה כללית אנו יכולים לקבל מידע כולל על ביצועי האתר.

הגרף הראשון מספר לנו על מספר ההקלקות שקיבלנו מן התוצאות האורגניות מדי יום. הגרף הבא מציג לנו אם היו "בעיות כיסוי" שונות שעליהן יש לתת את הדגש דוגמת דפי 404 שזוהו על ידי מנוע החיפוש.

הגרף האחרון מעיד על שיפורים שונים שגוגל דורשת מאיתנו כדי להתאים לדרישות האיכות שלה. בין היתר ניתן למצוא שם הודעות על בעיות תצוגה בנייד – חלק חשוב! כיוון שגוגל שמה דגש ניכר על ניידים כחלק מגישת ה-Mobile First.

ביצועים

הלשונית הבאה בתור וחשובה לא פחות היא ביצועים.

תחת לשונית זו אנו יכולים למצוא מספר פרמטרים חשובים:

  • סה"כ קליקים – מספר ההקלקות שגולשים לחצו על האתר שלנו בתוצאות החיפוש.
  • סה"כ הופעות – מספר הפעמים שהאתר שלנו הופיעו בתוצאות החיפוש (לאו דווקא בעמוד ה-1, אלא בכל עמוד באשר הוא).
  • שיעור קליקים (CTR) – מדובר בחישוב של סה"כ הקלקות חלקי סה"כ הופעות.
  • מיקום ממוצע – המיקום הממוצע של האתר בחישוב כלל הביטויים.

לצד הפרמטרים הללו, ניתן למצוא גרף שמתכתב איתם בצורה מדויקת. בלחיצה על כל אחד מן הפרמטרים השונים, הגרף יציג לנו תוצאות שונות.

כך למשל, נוכל לראות על טווח של עד 3 חודשים, אם מספר ההופעות שלנו בתוצאות החיפוש גדל או קטן וכך גם לגבי מספר ההקלקות.

תחת הגרף נוכל למצוא טבלה נוספת שמתכתבת עם הפרמטרים השונים. מדובר בטבלה חשובה בה אנו יכולים לראות את הביטויים השונים שבהם האתר הופיע בתוצאות החיפוש. אין מדובר בהכרח בביטויים שהחלטנו לקדם, אלא בכל מונח חיפוש באשר הוא שהגולשים הקלידו. זוהי דרך נפלאה להבין אם הקידום האורגני עובד, ואם מנוע החיפוש יודע לפרש את האתר שלנו ולהציג אותו גם לביטויים מקבילים ומגוונים.

 

כיסוי

לשונית כיסוי באה במטרה לספר לנו אם ישנן בעיות שונות בדפים שהסורקים של מנוע החיפוש זיהו באתר.

דפי 404 הם דוגמה נפוצה לבעיות כיסוי שאותן מנוע החיפוש מזהה. בחלק מן המקרים נקבל אף הודעה לחשבון ה-Gmail שמתריעה בפנינו על כך שישנם דפים מחוקים שמחזיקים שגיאת 404.

דוגמה נוספת וחשובה אף יותר היא הימצאותם של גורמים שונים המונעים ממנועי החיפוש לסרוק את הדף. כך למשל, ייתכנו מקרים בהם נמצא אזהרות בלשונית הכיסוי כי אותרו דפים בהם ישנו קובץ Robots.txt.

 

Sitemap

זהו לדעתי אחד מן החלקים החשובים ביותר בכלי מנהלי האתרים.

דרך לשונית מפת האתר, אנו יכולים לספר לגוגל מהי מפת ה-XML שלנו. לאחר שאנו מטמיעים את מפת ה-XML בתוך לשונית ה-Sitemap, ניתן לבקש ממנוע החיפוש לבצע סריקה של המפה ובכך אנו מקלים עליו לזהות דפים חדשים באתר.

דרך כלי זה, גוגל גם מתריעה בפנינו שמא ישנה תקלה במפת ה-XML שמונעת ממנה מלסרוק דפים. זהו כלי קריטי וחשוב שנעלה את מפת ה-XML מיד עם התקנת הנכס.

 

נוחות השימוש בניידים

זוכרים שבסעיף "כללי" דיברתי על כך שגוגל שמה דגש ניכר על ניידים כחלק מעדכון ה-Mobile First? אז כאן אפשר לקבל את ההוכחה החותכת לכך שכן גוגל הקדישה לניידים לשונית משלהם.

תחת הלשונית הזו אנו יכולים לקבל התראות על תקלות שונות בנייד דוגמת כתב קטן מדי, התנגשות בין עמודות שונות, גלילה לצדדים ושלל בעיות עיצוביות שעלולות לפגוע בחוויית המשתמש ומכאן לפגוע בדירוג האתר.

יש לציין כי דירוג אורגני של אתרים משתנה בין תוצאות של מחשב נייח לבין מכשיר נייד. לכן, הקפידו תמיד להיות קשובים להערות של כלי מנהלי האתרים בכל הנוגע לנייד ולבצע את המבוקש, שלב אחר שלב.

 

קישורים

תחת לשונית קישורים, אנו יכולים לראות את כל האתרים השונים ברשת שגוגל זיהתה אותם ככאלו המקשרים אלינו.

מדובר בפרמטר חשוב שכן אופטימיזצייה אופסייט עוסקת כל כולה בקישורים המתקבלים מאתרים חיצוניים.

לשונית זו יעילה עבורנו לשני מקרים:

  • גוגל נותנת לנו גושפנקא רשמית לכך שהיא מזהה את עבודת הקישורים וכך אנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהכל נעשה בצורה תקינה ונכונה.
  • גוגל יכולה להציג לנו אתרים ספמיים שמקשרים אלינו ועלולים לפגוע לנו בקידום האתר. במקרה זה יש להעלות לכלי מנהלי האתרים קובץ הנקרא disavow. קובץ שבו אנו מורים לגוגל להתעלם מקישורים מסוימים ולמעשה מתנערים מן האתרים המקשרים אלינו.

 

האל"ף בי"ת של קידום אתרים

כלי מנהלי האתרים הוא כלי חשוב שמאפשר לנו לנווט את האתר בצורה נכונה, למדוד את עבודת ה-SEO שלנו ולהגיב לתקלות שונות העלולות לפגוע או לעכב בעלייה במיקומים.

כחלק מקבלת כל פרויקט לקידום, אנו נוהג באופן מידי או לבקש את הגישה לסירץ' קונסול, או להקים אחד חדש ולהטמיע באתר.

כלי זה מאפשר לנו לא רק למדוד את התוצאות בפועל, אלא גם לספר למנוע החיפוש על כל הפעולות השונות שביצענו. למעשה, ההטמעה של סירץ' קונסול באתר, מקלה על מנוע החיפוש ומעניקה לו גישה מלאה למדוד ולהבין שינויים שאנו מבצעים דוגמת הקמת דפים חדשים, התנערות מקישורים ועוד.

ישנם בעלי אתרים המתעצלים או נמנעים מלהתקין את הכלי. אני אומר – אל תוותרו עליו וראו בכך כחלק בסיסי ובלתי ניתן להפרדה מבנייתו של אתר. מתלבטים בנוגע לקידום? אשמח לספר לכם יותר ולספק ייעוץ חינמי לחלוטין. לפרטים נוספים התקשרו או השאירו פניה באתר.